Op 26 maart werd Ferdinand Goetzen gekozen tot Marketing Talent of the Year tijdens de Dutch Marketing Awards. Wij waren enorm benieuwd naar zijn visie op het marketingvak en zijn carrière. We gingen met hem in gesprek en leerden hem beter kennen.
- Kun je in 1 zin uitleggen wat jouw rol binnen 3D Hubs inhoudt?
Als director marketing & growth ben ik verantwoordelijk voor de groei van verschillende afdelingen die marketingactiviteiten omvatten. Denk aan demand generation (branding, awareness campaigns, content / inbound marketing, PR), lead acquisitive (SEA, SEO, channel marketing, marketing automation, CRO, website, sales and product growth (gebruikersactivatie, klantontwikkeling, productpositionering, marketing en optimalisatie)’. - Waar ben je je carrière ooit begonnen en waar sta je nu?
Ik ben begonnen met digitale marketing en webdesign tijdens bijbanen toen ik nog een tiener was. Vervolgens ging ik aan de slag voor marketingbureaus. Na een paar jaar kwam ik bij Growth Tribe als lead trainer / growth marketeer. Uiteindelijk werd ik chief growth officer bij Recruitee. Nu ben ik director of marketing & growth bij 3D Hubs. In de laatste 5 jaar heb ik daar in strategische en senior marketingfuncties gewerkt. - Wat is de grootste blunder in jouw werkzame leven?
Er zijn er genoeg. Meestal waren het kleine blunders of slechte gewoonten die voor hoofdpijn zorgden. ‘Choose your battles’, wordt vaak gezegd. Daar had ik het in het begin van mijn carrière vaak moeilijk mee. Waardoor het soms lastig was om belangrijke stakeholders achter mijn ideeën te krijgen. Daar heb ik de afgelopen jaren veel aan verbeterd. - Waar ben je het meest trots op dat je tot nu toe hebt bereikt?
De 400% groei van Recruitee in 2 jaar waarbij we een goed geoliede marketingmachine hebben gebouwd met een team van 15+ mensen. Daarnaast ben ik trots op het marketingteam bij 3D Hubs dat vanaf de grond is opgebouwd. - Van welke marketinghype krijg je jeuk?
Ik houd niet van veel van de ‘trends’ en ‘hypes’. Omdat ik denk dat ze de neiging hebben om mensen te verblinden voor wat echt de basis is van marketingsucces: je klant kennen. De meeste trends zijn overhyped. De meeste mensen kunnen bijvoorbeeld beter hun basis datagegevens krijgen voordat ze proberen te experimenteren met voorspellende AI-analysetools. Ik ben het meest enthousiast over de mogelijkheden om via je product groei te stimuleren. - Welke tip geef je aan andere marketeers mee?
Denk en handel niet als marketeers. Maar als je doelgroep. Wees besluitvaardig en stop met het najagen van shortcuts. - Nooit meer Netflix of nooit meer social media
Ik ben gek op Netflix! Facebook of Instagram heb ik niet. Dat vind ik een verspilling van tijd en data.
Lees ook de interviews met:
- Thijs Lamers – een van de andere genomineerden voor Marketing Talent of the Year
- Boris Helleman – een van de andere genomineerden voor Marketing Talent of the Year