Veel merken hebben de afgelopen weken laten zien iets te willen doen in het kader van de uitbraak van COVID-19. Bavaria lanceerde een hand sanitizer gemaakt uit overtollig bier van klanten, Coca-Cola trok zijn logo uit elkaar, Jumbo opende een pop-up store in een ziekenhuis voor het personeel en Honig deed een benefietconcert voor de voedselbank. Allemaal heel lovenswaardig. En op zich is het ook mooi als merken nog iets extra’s terug doen voor de maatschappij. Maar bij mij drongen zich een tweetal vragen op.
Ten eerste: vinden mensen het wel gepast dat merken nu adverteren dan wel anderszins onder de aandacht proberen te komen en heeft dit invloed op hoe zij corona-acties van merken beoordelen?
En ten tweede: welk type actie zou het meeste succes hebben? Is het bijvoorbeeld meer waard voor de maatschappij als een merk iets met zijn product of distributie doet, een inzamelingsactie organiseert of inhakers maakt om social distancing te ondersteunen. En maakt het dan uit of het om een bekend of onbekend merk gaat? Daarom besloot ik samen met PanelInzicht.nl en mijn proefschriftbegeleiders een onderzoek hiernaar te starten. En uiteraard beloofde ik Marketingfacts een eerste inkijkje in de resultaten.