Het is een mooi boek geworden, dat Marketingfacts Jaarboek 2020-2021. Hoe voelt dat nou, zo’n afronding na het nodige gevloek en getier, gestress en gedoe? Nou, stel je het als volgt voor: alsof je een vakantiebestemming bereikt na een reis vol ontberingen langs uitgewoonde parkeerplaatsen of volgepakte vliegvelden. Ineens zie je dan die baai voor je neus liggen. Je vergeet alles. Het resultaat is indrukwekkend. Het is volbracht. Editie vijftien alweer. We hebben het even gecheckt. Een jubileum. Dat ook nog eens.
Marketingfacts is – we hoeven het eigenlijk niet eens uit te leggen – een crowdsourcing-project zoals dat ooit in het begin van dit millennium heel hip was om aan bij te dragen. Daar is weinig aan veranderd.
De enorme krachtsinspanning die sommigen auteurs hebben geleverd om van dit Jaarboek een succes te maken past goed in die traditie, maar maakt ons als redactie wel gepast bescheiden en trots tegelijk. Kennelijk lukt het ons als marketing-Nederland om één keer per jaar iets af te leveren dat door menig docent in het hoger onderwijs wordt beschouwd als een basisboek. We schreven het al in de aankondiging: het is een soort Almanak van een Vak. Van de diagnose tot de aftersales en alles wat daartussen ligt: noem het de ideale marketinghamburger.