Joost van Gelder is merkstrateeg en co-founder van New Growth Strategies. Op de aanstaande Nima Marketing Week komt hij spreken over zijn eigen merk: de ‘allerlekkerste pindakaas die je gewoon iedere dag op tafel zet en ook lief voor de planeet is’.
Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september 2020 in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets.
Joost van Gelder is bovenal een fervent pindakaas liefhebber, vertelt hij. Voor Smeris was Van Gelder marketeer bij P&G, AH en Marqt. We maken nader kennis.
Wat vind je van de hybride opzet van NMW 2020 aanstaande september?
‘Nog geen idee. Mooi dat het doorgaat!’
‘Over het waarom ook jij Smeris Pindakaas op je boterham wilt smeren binnenkort. En hoe je in een overvolle categorie vanuit een heldere overtuiging en positionering een nieuw merk neer zet. En ja natuurlijk is er ruimte voor een bammetje Smeris pindakaas…’
Smeris Pindakaas is opgericht door Joost van Gelder, Maxine Mantel en Gijs Moonen. Jullie vinden dat pindakaas anders gemaakt kan worden. Hoezo eigenlijk?
‘Wij zijn een zoektocht gestart naar de aller allerlekkerste pindakaas die je gewoon iedere dag op tafel zet en ook lief voor de planeet is. Het gebruik van palmolie kan namelijk best een beetje minder vinden wij. Dat is gelukt en heet Smeris Pindakaas. Ondeugend lekker al zeggen we het zelf.’
Waarom moet iedereen naar jouw talk komen en dan met name marketeers?
‘Van idee naar het Schap van de Appie. Verhaal uit het hart over vallen en opstaan en de ontwikkeling van een nieuw ondeugend lekker merk.’
Welke talk raad je de marketeer aan, naast die van jezelf?
‘Too good to go natuurlijk en het verhaal dat iedere marketeer moet horen en doorleven; karaktervol positioneren van compagnon Marc van Eck.’
Hoe ben je tot dusver de coronacrisis doorgekomen?
‘Gezond en veel geleerd. Met ups & downs in de consultancy business. Daarbij natuurlijk veel genoten van Smeris Pindakaas en de schapopname bij Appie.
Heb je nog ander nieuws?
‘Jazeker, Vanaf nu zijn we in 800 AH winkels verkrijgbaar. Mocht je het als een van de weinigen nog niet geprobeerd hebben herpak jezelf en waag de stap zou ik zeggen. Het is wel een risico want je komt er waarschijnlijk nooit meer vanaf😊. Onder de bezoekers van de NMW die zichzelf op de foto zetten met een pot Smeris Pindakaas thuis op tafel geven we iedere dag 1 felbegeerde Smeris Pindakaas trui weg tijdens de opening in de Copraloods*.’
Nima Marketing Week 2020 vindt plaats op 1, 2 en 3 september in DeFabrique in Utrecht. Deze ruim opgezette locatie biedt genoeg ruimte om gedurende 6 dagdelen op 1,5 meter bezoekers te ontvangen en zo de RIVM-maatregelen goed te handhaven. Ben jij er ook bij op 1,2 of 3 september? Meerdere dagdelen of dagen? Offline of online, allebei? Schrijf je nu in via nimamarketingweek.nl. ~Voor slechts 550 beleef je 3 dagen live en desgewenst online. Voor slechts 99 euro ben je overal via live stream bij want dat kan ook! In ieder geval hopelijk tot ziens…
Dit interview door Peter van Woensel Kooij verscheen op Marketingtribune.nl
* onder voorbehoud