Het succesverhaal van Zeeman is inmiddels bekend: het merk is ‘krachtig in eenvoud’. De eau de parfum, op basis van 20% parfumolie en voor €4,99 per flesje, is niet de eerste geslaagde marketingactie van de retailer. Ook de vriendelijk geprijsde trouwjurk en dito sneakers van Zeeman vlogen de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank. Het idee: waarom zou je €80 voor een luchtje uitgeven als dat ook voor €5 kan, voor dezelfde kwaliteit, maar dan zonder ‘duur merkje’ erop geplakt? Zo eenvoudig kan het zijn, aldus Zeeman in diverse recente marketinguitingen. Tienduizenden flesjes verkocht de winkelketen afgelopen weekend, wat maakt dat ‘Lucht’ op het moment van schrijven is uitverkocht.
In een goedgevulde Copraloods doet Caroline van Turennout het marketingsucces van Zeeman dus nog maar eens uit de doeken. Zeeman staat sinds jaar en dag bekend om zijn eenvoud. Een krachtige term, maar ook een tikje saai, aldus Van Turennout. De retailer koos daarom in samenwerking met zijn vaste reclamebureau Persuade voor de meerzeggende tagline ‘opmerkelijk eenvoudig’. Ook deed Zeeman de afgelopen jaren onderzoek naar zijn type klant: het is de consument die moet, maar ook die wíl opletten. Wie winkelt bij Zeeman hoeft zich daar allang niet meer voor te schamen; tegenwoordig zijn zelfs de hipste hipsters met ingewikkelde knotjes in de Zeeman-winkels te vinden. En laat dat nu net de doelgroep zijn die de hele dag op social media rondhangt en het dus ‘cool’ vindt om zijn kleding- en parfumkeuze, die van Zeeman dus, breed te etaleren. Zo eenvoudig kan het zijn, benadrukt Van Turennout eens te meer.
Lees dit verslag op MarketingTribune