Succesvolle matchmaking begint ermee dat je als marketeer weet wat je zoekt. Wat is je vraag precies? Welke ontwerpdiscipline past daarbij? Zoek je een specialist of een generalist, een uitvoerder of een strateeg, een leverancier of een partner? En over welke competenties moet het bureau eigenlijk beschikken? En die vraag over competenties gaat breder dan sec de inhoudelijke vraag over een visuele identiteit, campagne of digitaal platform.
Als ik ontwerpers spreek over hun eerste gesprekken met hun opdrachtgever dan adviseer ik hen altijd om het over drie aspecten van de samenwerking te hebben, ik noem het de drie C’s: Content, Contact en Context. Content is de inhoud van de opdracht, meestal de aanleiding om met elkaar in gesprek te komen. Contact is de persoon van de opdrachtgever. En context is de omgeving waarin de opdracht wordt uitgevoerd. Met name die laatste twee worden vaak vergeten, maar zijn niet zelden bepalend voor het succes van de samenwerking. Het gaat dan om zaken als de competenties van de opdrachtgever, de mate van designvolwassenheid van de organisatie en besluitvorming in het project. De match tussen bureau en opdrachtgever moet dus niet alleen op de inhoud van het project gebaseerd zijn, maar ook op hetgeen het project nodig heeft om succesvol door de organisatie heen te komen. René Repko had het over ‘partners in crime’. Je kunt elkaar alleen goed helpen, als je elkaar ten volle begrijpt.
Lees dit artikel van Roel Stavorinus RM op MarketingTribune