Martin Huisman, tot april directeur en voorzitter van NIMA, ondernemer, maar bovenal een bevlogen marketeer in B2B en B2C sprak in zijn loopbaan veel, heel veel marketeers die leiding geven aan een marketingteam en kwam tot de conclusie dat de mensen ín het team en de leiding áán het team gebaat zou zijn bij een APK voor marketingteams. Niet zozeer om te bepalen of je daarmee wel de weg op kunt, maar vooral om vast te stellen wat nodig is om het verschil te maken. Prima als je tachtig procent van je mensen social savvy is, maar wellicht moet een aantal zich dan ook toeleggen op brandmanagement. Of andersom: tof om zoveel marketingstrategen aan boord te hebben, maar misschien moet een deel zich richten op contentmanagement, of salesvaardigheden, of propositie engineering, of marktonderzoek of… nou ja vul in. Huisman ging met Team NIMA aan de slag en kwam tot de introductie, eerder dit jaar van Het NIMA Marketingpeil. En nu de plannen worden gesmeed voor het ‘jaar van de uitdaging’ 2021, is die peilstok relevanter dan ooit.
Aanleiding voor dit vraaggesprek is NIMA Marketing Peil; Dé peilstok voor de marketingkennis van een team of afdeling met professionals in marketing, communicatie en/of sales; Een NIMA-dienst om te meten waar mogelijkheden liggen om als afdeling of bedrijf via scholing betere marketingresultaten te boeken.