Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Wie de resultaten van NIMA-onderzoek beziet vanuit het oogpunt van een werkgever ziet in één oogopslag waarvan een marketingprofessional het meest blij wordt: mooie projecten, toffe collega’s en een goede sfeer. Velen geven aan zich steeds verder te ontwikkelen in het vak; bijna de helft wil zelfs weer een opleiding volgen.
We vroegen marketeers wat ze zoal doen in hun dagelijks werk en in hoeverre dat werk verschilt van wat ze zelf als een ideale situatie zien. Tussen de ideale situatie en de werkzaamheden is weinig verschil ten opzichte van de indeling van werkzaamheden. Hierbij zien we dat promotie een derde van de tijd inneemt, wat daarmee de taak is waar de meeste aandacht naartoe gaat. Ondanks dat marketeers zelf aangaven meer focus te willen leggen op langetermijn-strategieën en minder op promotie, lijkt dat niet terug te komen uit de indeling van de werkzaamheden in de ideale situatie.
Belangrijke uitkomst is ook dat de wat meer klassieke onderdelen van het marketingvak nog altijd een belangrijke plaats innemen in het dagelijks werk. Distributie en pricing worden gemakkelijk buiten beschouwing gelaten door buitenstaanders, maar zijn voor een marketingprofessional wel onderdeel van het dagelijks werk en daarbij valt vooral de prominente positie van de vergeten P van ‘pricing’ op.