We zitten midden in een nucleaire coronawinter, dus voor sommigen is het lastig om over die horizon te kijken van een aantal maanden, waarna we eindelijk weer ‘gewoon gaan doen’. Zoals in ieder vak zijn er trends en veranderingen die de toekomst voor een deel gaan bepalen, maar omdat nu eenmaal niemand een glazen bol heeft, weten we niet precies in welke mate dat zal gebeuren. Goeroes genoeg overigens die zeggen het wél te weten, maar tegen de tijd dat we hen afrekenen op dwaalsporen zijn we alweer drie boeken verder.
Wat we wéten is dat marketeers zélf vrij veranderingsgezind zijn en dat ze soms de neiging hebben hun eigen state of mind te projecteren op de maatschappij van morgen. Dat kan een beetje met het vak zelf te maken hebben, want die always on-mentaliteit biedt kansen, maar het is soms lastig om de hypes van de trends te onderscheiden. Vorige week verscheen hier een artikel over een onderzoek naar de toekomst van marketing en daar bleek al uit, dat er nogal wat mogelijkheden zijn waarmee rekening gehouden kán worden.
Bert Hagendoorn helpt creatieve en digitale bureaus bij het vaststellen van een nieuwe koers, positionering en groeistrategie. Daarnaast organiseert hij masterclasses waarbij hij ondernemers helpt om zich helder en koersvast te profileren en zich zichtbaar en onderscheidend neer te zetten ten opzichte van anderen. En da’s een boeiend metier, want aan de ene kant bepaal je de identiteit van een bureau vanuit de kern van het bedrijf, maar je moet ook voorsorteren op ontwikkelingen in de maatschappij, de business en de marketing. Dat gaat over de toekomst.
Mocht je Hagendoorn ooit tegen het lijf zijn gelopen, zal je hem je altijd herinneren, want we kennen er maar één zo. Ooit met twee benen in ‘de creatie’ ontwikkelde hij zich tot dé marketeer van bureaus en dan dus vooral de mooie kant: creatieve bureaus, reclamebureaus, designbureaus – vooral in de digitale hoek. Hoop energie, veel enthousiasme, maar bovenal de man die de sunny side of life ziet en dus kansen, altijd en overal. Aanleiding om ‘m te spreken is zijn nieuwste Masterclass Positionering en Groeistrategie, maar als je ‘m dan tóch aan de lijn hebt…
Uitgegroeide kapsels
Want we leven momenteel in een hoogst uitzonderlijke situatie, met huizen die vol zitten, kroegen die leeg zijn, busjes die door de straten scheuren, uitgegroeide kapsels en vergaderingen waarin mensen zichzelf op mute zetten. Maar daar komt een keer een eind aan. Vraag is alleen wat blijft en wat weer terugveert naar het oude normaal. Die vragen gelden ook voor creativiteit in marketing, dus we legden Bert vijf metatrends in het vak voor met eigenlijk maar één vraag: hoe denkt Hagendoorn dat de vlag er over pakweg twee jaar bijhangt? Want een groeistrategie bouw je immers niet op de vooruitzichten voor de komende drie maanden.