Op 10 maart a.s. deelt de marketeer van geluk, Guy van Liemt, in een NIMA Masterclass hoe je het rendement berekent van een gelukkige organisatie. Of zou kúnnen berekenen, want geluk is een vluchtige stof. En nu kun je over het huidige tijdsgewricht veel roepen, maar toch niet dat geluk een marginale rol speelt in de vragen die bedrijven zich stellen. We snakken naar geluk, we herwaarderen geluk en bedrijven zijn meer dan ooit op zoek naar de vraag wat hun klanten gelukkig maakt.
Van Liemt is trouwens ‘geluksprofessor’, maar marketeers en vooral marketingstudenten kennen ‘m natuurlijk als de auteur (samen met marketingfactsblogger Gert Koot) van het dikke standaardwerk ‘Marketingcommunicatie in veertien stappen’. Bovendien draait hij al jaren mee in het bestuur van de Register Marketeers én geeft hij les op zowel ‘zijn’ universiteit Erasmus als bij NIMA. Tamelijk hardcore economische achtergrond en dan toch enorm verzeild in een lief thema als geluksbeleving, maar daar heeft hij z’n redenen voor, want het mag dan vriendelijk en opgewekt klinken allemaal: De vijfde marketing-P is er bepaald niet één om over te laten aan de stagiair van het archief. Daarvoor zijn de financiële belangen te groot.
Ga maar na: Bedrijfseconomie gaat al lang niet meer alleen over de zogeheten ‘harde thema’s’ vindt Van Liemt. Economisch succes hangt samen met veel meer dan dat. Een gelukkige organisatie met gelukkige medewerkers presteert beter, duurzamer en geeft alle betrokkenen energie. Werkgevers willen dat medewerkers ambassadeurs zijn. Tegelijkertijd is de vraag hoe je kunt verwachten van externe klanten dat zij van het merk of de organisatie houden, dat zij fan en ambassadeur zijn, als de medewerkers, dat niet doen? En als dat zo is, dan is het belangrijk te weten hoe het gesteld is met het werkgeluk en aanverwante concepten zoals de passie, bevlogenheid en toewijding van medewerkers. Kwestie van binnen beginnen om buiten te winnen dus.