Mastercourse: Marketingcommunicatie

Binnen 5 sessies helemaal up-to-date over dé marketingcommunicatiethema's van nu

INVESTERING

NIMA Member € 1 000,00 (excl. btw)

Normaal tarief € 1 400,00 (excl. btw)

Inclusief lunch, netwerkborrel en het boek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen' van Guy van Liemt RM en Gert Koot t.w.v €76,95!

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of 020-5039300.
Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SPREKERS VOOR DIT EVENT

Guy van Liemt Ingmar de Lange Gert Koot

BESCHIKBARE DATA

Volg de Mastercourse: Marketingcommunicatie voor een complete kennisupdate bestaande uit vijf sessies over marketingcommunicatie! In deze sessies besteden we aandacht aan dé marketing- en marketingcommunicatiethema's van nu. 
 
'Een mooie dwarsdoorsnede en update van marcom anno 2021. Interessante vooruitblik qua merkstrategie en een leuke proactieve groep. Ik heb genoeg opgeschreven qua theorie om me verder op in te lezen en toepasbaar te maken voor mijn dagelijkse praktijk.' – Tom Doomen, Darling Ingredients Inc.
 

Programma

De sessies duren elk een avond. We starten om 17:30 uur met een dinermaaltijd en om 18:00 uur trappen we samen af. Omstreek 21:00 uur sluiten we de sessie af en de laatste sessie besluiten we met een netwerkborrel op locatie!
 

Sessie 1: Setting the scene – 6 juni

Verzorgd door Guy van Liemt RM
Setting the scene: het merk als de verbinding tussen marketing en marketingcommunicatie Onderwerpen zijn onder meer:
 
  • van marketing naar marketingcommunicatie
  • de organisatie en de organisatie-identiteit (visie, missie, kernwaarden & principes, organisatiedoelstellingen) als relevante context.
  • hoe zorg je voor aansluiting van de organisatie-, marketing- en marketingcommunicatiedoelstellingen en -strategieën binnen een organisatie.
  • het verband tussen de organisatie-identiteit en de merkidentiteit.
  • het orgpromerk als de meest voorkomende vorm naast zuivere organisatie- en productmerken.
  • hoe om te gaan met het opstellen van een merkidentiteit voor meerdere merk- of communicatiedoelgroepen (de meervoudige merkidentiteit, het zgn. Hamburgermodel).
 

Sessie 2: Marketingcommunicatietrends & ontwikkelingen – 13 juni

Verzorgd door Gert Koot
Een overzicht van de belangrijkste trends & ontwikkelingen op marketingcommunicatiegebied én van de trends & ontwikkelingen op andere gebieden die impact op marketingcommunicatie hebben. Dit raakt tevens aan het belang van storytelling & conversations, thought leadership en contentmarketingcommunicatie, customer journeys waaronder de verschillende moments of truth (ZMOT, FMOT en SMOT), programmatic buying tegen de achtergrond van paid, owned en earned enzovoort.
 

Sessie 3: Purposeful positioneren & internal branding – 20 juni

Verzorgd door Guy van Liemt RM
Een belangrijke ontwikkeling is dat steeds meer organisaties en merken de kracht van het opereren vanuit een purpose ontdekken. Verwachting is dat die kracht alleen maar groter zal worden naarmate de Millennials aan invloed binnen organisaties winnen. Wat is purpose wel en wat niet? Wat is het verschil met de missie, de WHY en andere gelijksoortige begrippen? En hoe sluit purpose aan op de merkidentiteit of Simon Sinek's Golden Circle? Vanuit een purpose opereren heeft niet alleen consequenties voor de externe marketingcommunicatie, maar tegelijkertijd voor de interne marketingcommunicatie en daarmee voor internal branding. Verwachting is dat ook internal branding aan belang zal winnen binnen organisaties en uitgroeien tot een volwaardige marketingcommunicatiediscipline.
 

Sessie 4: Marketingcommunicatie en branding in de digitale wereld – 27 juni

Verzorgd door Ingmar de Lange
Dat de wereld steeds digitaler wordt, is niets nieuws. En dat dat grote impact heeft op aankoopbeslissingen en daarmee op marketing en communicatie is inmiddels ook duidelijk. Daar staat tegenover dat nog steeds mensen van vlees en bloed de aankoopbeslissingen nemen. Bovendien vinden nog steeds veel conversaties en contacten offline, in de fysieke wereld, plaats. Welke invloed heeft dit op marketingcommunicatie en hoe ga je daar mee om? Digital first, digital only of anders? In zijn boek Sterk Digitaal Merk beschrijft Ingmar dat digitale marketing zich lang richtte op kliks en data. Merkbouwen leek weggegooid geld. Maar in 2020 stonden merken ineens bovenaan de agenda van CMO’s. Wat is er gebeurd en wat kun jij hiervan leren? Hoe wordt je merk succesvol in het digitale tijdperk? Wat moet je anders doen? Wat juist niet? 4 oktober is Ingmars boek bij Van Duuren Management verschenen. Het is snel daarna genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022!
 

Sessie 5: Laatste ontwikkelingen in de toepassing van marketingcommunicatie – 4 juli

Verzorgd door Guy van Liemt RM
I love it when a plan comes together. Op deze laatste avond komen veel dingen samen. In vogelvlucht worden de nieuwste en laatste inzichten in de toepassing van marketingcommunicatie behandeld. Denk aan:
 
  • Het identificeren van brand benefit barriers / marketingcommunicatiebarrières (een van de belangrijkste vergeten onderwerpen binnen marketingcommunicatie).
  • Het genereren van consumer insights (een veel gebruikt begrip en in potentie een zeer krachtig instrument, maar waarover weinig is geschreven en dus is er weinig om op terug te vallen en daarmee een diffuus begrip dat voor meerdere interpretaties vatbaar is).
  • De laatste stand van denken over marketingcommunicatiedoelstellingen.
  • Welke ingrediënten heb je nodig om een goede marketingcommunicatiestrategie te formuleren.
  • De laatste stand van denken inzake de marketingcommunicatie-instrumenten en de marketingcommunicatiemix, namelijk de noodzaak om onderscheid te maken tussen marketingcommunicatievormen en –dragers en de doorvertaling hiervan naar marketingcommunicatiemiddelen waarbij veel specifieker rekening wordt gehouden met de locatie van de beoogde ontvanger, de fase van de customer journey en met eigen, betaald en verdiend bereik in plaats van eigen, betaald en verdiende media.
  • Tot slot wordt het marketingcommunicatie middeleneffectiviteitsmodel geïntroduceerd waarin de marketingcommunicatiemiddelen expliciet gekoppeld worden aan de marketingcommunicatiedoelstellingen.
 

Voor wie is deze Mastercourse: Marketingcommunicatie?

De Mastercourse Marketingcommunicatie staat open voor marketing- en marketingcommunicatieprofessionals en brand managers (merkmanagers), die al enige kennis van het vakgebied marketingcommunicatie hebben maar meer verdieping willen. Je weet dat online een steeds belangrijkere rol speelt, maar bent ook geïnteresseerd in the bigger picture. 
 
Mensen die (willen) nadenken over een diepgaandere toepassing van marketingcommunicatie, maar die toch behoefte hebben aan houvast en structuur. En mensen die een nog belangrijkere rol willen vervullen als marketingcommunicatiegesprekspartner en de juiste vragen kunnen stellen. Deze mastercourse staat zeker ook open voor professionals die bij marketing-, reclame- of communicatieadviesbureaus werkzaam zijn.