Groot, groter, grootst. Het gaat al lang niet meer op als we het over een zinvol leven hebben. Zijn we als marketeers in staat de gangbare definitie van groei te herdefiniëren?
Er is iets aan de hand in marketingland. Aan de posts en reacties op LinkedIn zie ik dat steeds meer marketeers zich in een soort van identiteitscrisis bevinden. Want het adagium groot, groter, grootst gaat al lang niet meer op als we het over een zinvol leven hebben. Dat zien we om ons heen en voelen we als consument en mkb-ondernemer in onze portemonnee door de oplopende inflatie. Is de definitie van groei niet gewoon kapot en moeten we op zoek naar een nieuwe lading van het begrip?
De term ‘groei’ heeft voor mezelf al lang niet meer de lading die het vroeger had. Vanuit het perspectief als ondernemer dacht ik eerst dat groei vooral ging om groei in omzet en groei in winst. Die definitie ontwikkelde zich later naar groei in de zin van ontwikkeling. Persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling met als doel, slimmer en leuker te kunnen (samen) werken, met als prettig neveneffect dat het een positieve invloed had op zaken als marge, efficiency en omzet/winst.
En na het schrijven van m’n boek ‘Word eens volwassen!’ kwam ik voor mezelf tot een nieuwe invulling van het begrip groei, namelijk groei = transformatie.
Dit artikel is geschreven door Christiaan Slierendrecht en verscheen eerder op