Masterclass: Agile Marketing Transformatie

Krijg inzicht en inspiratie hoe Agile Marketing naar strategisch niveau getild kan worden

INVESTERING

NIMA Member € 880,00 (excl. btw)

Normaal tarief € 1 100,00 (excl. btw)

Training van 1,5 dag Inclusief lunch op locatie en het boek 'The Six Disciplines of Agile Marketing' van Jim Ewel t.w.v. €23,-

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 105 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl.
Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SPREKERS VOOR DIT EVENT

Roald Tichelaar Mariëlle Roozemond Misha van Hamersveld Derk-Jan de Grood Marc Nieman

BESCHIKBARE DATA

Neem een voorspong op de ontwikkelingen en werk direct uit wat er voor jou nodig is om met je team soepel over te kunnen stappen naar een nieuwe positie van marketing in de organisatie!
 
De komende 15 jaar komt er een vloedgolf aan technologische vernieuwing op ons af die veel bedrijfstakken door elkaar schudt. Deze veranderingen hebben directe impact op de manier waarop we marketing doen. Simpelweg blijven doen wat altijd succes had, is uitgesloten. Het is zelfs zo dat we ons persoonlijk leiderschap moeten aanboren om onze collega’s en de organisaties waar we voor werken mee te nemen in deze wirwar van verandering. 
 
Het helpt om een kompas te hebben zodat je weet of je op koers ligt. De vier shifts van agile marketing, die door Jim Ewel zijn beschreven, dienen als kapstok voor deze transformatie. Nieuw is dat deze shifts de transformatie naar agile marketing als een mindset neerzet, met als praktische consequentie dat het bijdraagt aan de herpositionering van het marketing team in je organisatie. Zo laten deze shifts je strategischer denken, voorbij de operationele aanpak van het werk in de marketing teams. Op deze manier creëer je een omgeving waarin agile werkroutines en aanpakken meer vanzelfsprekend worden omarmd.
 

Wat ga je doen tijdens de masterclass?

Deze masterclass geeft deelnemers inzicht en inspiratie hoe Agile Marketing van het toepassingsniveau naar het strategische niveau getild kan worden door middel van vier fundamentele verschuivingen in de manier waarop we marketing doen.
 
De masterclass bestaat uit 1,5 dag. De eerste dag is van 09:30 – 16:30 uur waarbij NIMA zorgt voor een lunch. De tweede dag is van 09:30 – 12:30 uur en zonder lunch.
 

Dag 1 – 29 november

Deze dag staat in het teken van de toenemende fluïde grenzen tussen organisaties en hun omgeving en wat dit betekent voor de positie van marketingteams. Door Marc Nieman, Misha van Hamersveld en Roald Tichelaar.
 
Na een introductie gaan we allereerst in op agile en scrum fundamentals voor marketing. Alle kernbegrippen en processen komen langs, toegepast op een marketingcasus. Vervolgens duiken we dieper en bespreken we wat er nodig is om de focus van het interne perspectief te verleggen naar het klantperspectief. Hier worden ook praktische agile marketing instrumenten voor aangereikt waardoor deze perspectiefwisseling op een natuurlijke manier gebeurt bij het bespreken van nieuwe marketing activiteiten. Tot slot gaan we in op de noodzaak voor gedecentraliseerde besluitvorming. Als je werkelijk wendbare marketing wil, is het van belang om binnen het de kortst mogelijke tijdbestek te kunnen handelen als dit nodig is. Hoe organiseer je dit voor het operationele en tactische niveau binnen je organisatie? Wat vraagt dit van medewerkers en leiderschap?
 

Dag 2 – 6 december

Deze dag is gewijd aan manieren om toe te werken naar veranderend opdrachtgeverschap en aan de focus op metrics en testen die dit gaat vragen van het team. Door Derk-Jan de Grood en Mariëlle Roozemond.
 
We starten dit dagdeel met een recap van de eerste dag. Daarna verkennen we wat er nodig is om van outputgericht naar outcome-gericht opdrachtgeverschap te gaan. Daarvoor zijn nieuwe afspraken nodig, ondersteund door andere metrics. Je krijgt concrete handvatten voor de gespreksvoering met de opdrachtgever. Vervolgens gaan we dieper in op het loslaten van campagnematig werken en in plaats daarvan naar continue verbetering te streven. Hiervoor is het nodig een testcultuur te creëren in het team, zodat het checken en ontdekken onlosmakelijk verbonden raakt aan de professionele identiteit van je marketing collega's. De masterclass eindigt met inzicht in systemisch veranderen zodat je inspanningen om de transformatie tot stand te brengen zo soepel mogelijk gaan verlopen. We verbreden het perspectief tot de gehele organisatie en de golven van verandering die te onderscheiden zijn als besloten wordt tot een organisatie brede agile transformatie.
 

Wat levert de masterclass je op?

Na het volgen van de Masterclass Agile Marketing Transformatie ga je naar huis met inzichten op hoe het marketing gedachtegoed is doorontwikkeld in een agile richting. Hoe dat helpt om de marketing functie te herpositioneren in een bestaande organisatie. Niet alleen op operationeel niveau, maar ook juist op strategisch niveau.

Voor wie is de masterclass bedoeld?

(Strategische) Marketeers, digital marketeers, agile coaches, marketing leiders en MT-leden hebben het meeste baat bij het volgen van deze cursus. De masterclass is interessant voor iedereen die interesse heeft in het agile marketing gedachtengoed. Oppervlakkige kennis van agile en NIMA B/C denkniveau is wenselijk voor deelname.

AANTAL PE-PUNTEN?
8 PE-punten