NIMA Marketingprijzen

Bij NIMA geloven we dat marketing soms een waar kunstwerk kan zijn. Om uitzonderlijke prestaties in het vak te erkennen, reiken we de NIMA Marketingprijzen uit – dé ultieme eer voor teams die marketing tot een collectief succes maken. Deze prijzen zijn er om het werk te belonen van het volledige marketingteam, de betrokken bureaus én het bedrijf of merk dat gezamenlijk aan een indrukwekkende marketingprestatie heeft gebouwd. Samen vieren we de kracht van marketing en de bedrijven die hun vakmanschap tot het hoogste niveau hebben gebracht.

Waarom deze prijs?

De NIMA Marketingprijzen zijn uniek in Nederland: het kijkt verder dan marketingcommunicatie en waardeert het hele marketingproces. We zetten bedrijven in de spotlight die alles uit de kast hebben gehaald om marketing te laten schitteren. Als elke strategie werkt, elke schakel op zijn plek valt en de resultaten overtuigen, verdien je de titel van het beste marketingbedrijf van Nederland.

Zet 12 juni 2025 in je agenda!

Op 12 juni 2025 tijdens de NIMA Marketing Day in DeFabrique, Maarssen, vieren we het marketingvak groots en reiken we de NIMA Marketingprijzen uit. Wil jij hier bij zijn? Noteer de datum en bereid je voor op een dag vol inspiratie en feest!

Nomineren voor de NIMA Marketingprijzen

De NIMA Marketingprijzen zijn prestigieuze prijzen die je wilt winnen om uit te blinken in het vakgebied marketing. Of je nu je eigen bedrijf wilt aandragen of een ander bedrijf wilt nomineren, dit is jouw kans om marketing op zijn best in de schijnwerpers te zetten.

Je eigen bedrijf aandragen
Heeft jouw marketingteam in 2024 iets bijzonders gepresteerd? Bijvoorbeeld door een slimme strategie of gedurfde aanpak die opvallende resultaten heeft opgeleverd? Dan kun je jouw organisatie aandragen voor de NIMA Marketing Company of the Year Award. Dit is hét moment om de inzet en impact van jouw team te laten zien.

Een ander bedrijf nomineren
Ken je een bedrijf waarvan je denkt: “Zij verdienen erkenning voor hun marketingaanpak”? Nomineer ze dan! Of het nu gaat om een indrukwekkende strategie of baanbrekende resultaten, jouw nominatie kan ervoor zorgen dat zij in de spotlight komen te staan.

Bij de beoordeling kijkt de jury naar de impact van de marketinginspanningen. Om een eerlijke vergelijking te maken, zijn de categorieën onderverdeeld op basis van de bedrijfsomvang:

Info & offerte voor de opleiding NIMA Marketingprijzen aanvragen

  • Hidden

Small

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 7 miljoen en een balanstotaal van €5 miljoen niet overschrijdt. (1-49 medewerkers)

Medium

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 40 miljoen en een balanstotaal van € 27 miljoen niet overschrijdt. (49-249 medewerkers)

Large

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van meer dan € 75 miljoen en een balanstotaal van meer dan € 43 miljoen. (meer dan 250 medewerkers)

Aanmelden kan tot en met 29 februari 2025, 17.00 uur.
Laat zien wat jouw team heeft bereikt of geef een ander bedrijf de kans om in de spotlight te staan. Nomineer nu!

Heb je nog vragen of twijfels? Neem dan gerust even contact op met Sebastiaan Hattink via s.hattink@nima.nl.

Wie gingen je voor?

Criteria normeren 

De vakjury beoordeelt alle nominaties op basis van zorgvuldig vastgestelde criteria. Zorg ervoor dat je een korte maar overtuigende motivatie meestuurt die uitlegt waarom de nominatie bijzonder is en een plek op de longlist verdient. Het gaat niet alleen om een mooie campagne, maar om de impact van het hele marketingproces.

Algemene criteria & voorwaarden  
  • De inzending betreft een opmerkelijke marketing prestatie van een organisatie* of een merk, die als voorbeeld kan worden gezien binnen het marketingvak, geen campagne.
  • De inzending is van een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse markt werkzaam is en haar eigen marketingstrategie bepaalt.
  • De marketingaanpak , die maximaal 3 jaar geleden is ingezet, moet aantoonbaar hebben bijgedragen aan het behalen van een succesvol marketingresultaat in 2023
  • Er zijn minimaal 4 P’s van de marketing mix succesvol geïntegreerd in de strategische (digitale) marketingaanpak en bedrijfsvoerin
    Denk bijvoorbeeld aan product- of proces innovatie, internal branding, (digitale) communicatie-aanpak, employer branding, prijs- en/of promotiebeleid etc.

* (marketing)organisatie kan bedrijf of onderneming zijn, maar kan ook non-profit zijn.

De vakjury

Bij de NIMA Marketingprijzen laten we niets aan het toeval over. Onze vakjury is samengesteld uit professionals met uiteenlopende achtergronden, van senior marketeers tot young professionals. Dit zorgt voor een frisse en gebalanceerde blik op alle inzendingen.

De NIMA Marketingprijzen vakjury bestaat uit 15 juryleden, waarbij voor elke categorie een juryvoorzitter is aangesteld.

De vakjury bestaat verder uit:

  • Drie CMO’s, CEO’s of RM’s (die ook juryvoorzitter zijn voor elk specifiek onderdeel).
  • Jan Willem Koch RM, Managing Director Continental Europe van Hallmark Cards, is juryvoorzitter van de NIMA Marketingprijzen.
  • Senior marketingprofessionals en young professionals.

De jury wordt bijgestaan door Rob Overduin, voorzitter/directeur van NIMA, die het proces technisch begeleidt. Zo garanderen we een eerlijke beoordeling waarbij alle aspecten van het marketingproces worden meegenomen.

Rob Overduin, Directeur en Voorzitter NIMA
Jan Willem Koch RM, Managing director Hallmark Cards
Lara Molendijk, Branding Consultant, New Growth Strategies
Michael Blankert, Head of Marketing, Just Eat Takeaway.com
Thijs van der Zande, B2B Strateeg, DPG Media
Isabelle Pasteuning-Cannoo, Brand Manager, Vandebron
Thijs Komen, Senior. Marketeer, ANWB
Nicole van Gorp-Schippers, Managing Director Marketing & Communicatie, CONO Kaasmakers
Wing Cheung, Digitaal strateeg, Synerflow
José van Gaalen
Daan Jongen, Lead Concept & Content, Abovo Maxlead
Yvette Nieboer, Hoofd Marketing & Communicatie Sales & Events. Madurodam
Halil Gursoy, Digital Marketing Manager, Rabobank Nederland
Luuk Besamusca, Senior Marketer at KPN

Hoe werkt het juryproces?

Juryproces  
  1. De longlist
    Na de sluiting van de aanmeldingen worden alle nominaties zorgvuldig besproken door de vakjury. Op basis van deze beoordeling wordt een longlist samengesteld met bedrijven die indruk hebben gemaakt. Deze bedrijven worden benaderd om een uitgebreide case in te dienen. Denk hierbij aan een vragenlijst en aanvullende stukken waarmee de jury een diepgaand beeld krijgt van de prestaties en aanpak van elk bedrijf.
  2. De shortlist
    De ingezonden cases vormen de basis voor de tweede juryronde. Tijdens deze meeting selecteren de juryleden per categorie een top 3: de shortlist.
  3. De pitch aan de jury
    De drie bedrijven op de shortlist voor iedere categorie worden uitgenodigd om hun case te presenteren tijdens een exclusieve jurydag. Tijdens deze pitch krijgen de bedrijven de kans om de impact van hun marketingprestaties toe te lichten en vragen van de jury te beantwoorden.
  4. Feestelijke uitreiking
    Op de NIMA Marketing Day worden de winnaars bekendgemaakt tijdens een feestelijke uitreiking. Een moment waarop de allerbeste marketingprestaties van Nederland in de schijnwerpers worden gezet.
  5. Presentatie op de NIMA Marketing Day
    De drie finalisten per categorie presenteren hun case ook op de NIMA Marketing Day. Dit is hét moment om je verhaal te delen met een breed publiek van marketingprofessionals en te laten zien waarom jouw team genomineerd is voor de NIMA Marketingprijzen.