NIMA houdt het hele jaar de vakliteratuur in de gaten. Soms zitten daar echte pareltjes tussen, dat zijn de marketingboeken die je als professional in dit vak niet mag missen. Iedere drie maanden roepen we zo’n must-read uit tot het marketingboek van het kwartaal. Voor het laatste kwartaal van dit jaar is de keuze gevallen op ‘de Kunst van Gedrag Ontwerpen‘ geschreven door Astrid Groenewegen. Zij neemt je mee in de wereld van de toegepaste gedragswetenschap
Gedragsverandering is knap lastig
Mensen zijn complex en gedragsverandering is dat ook, maar je kunt méér doen dan je denkt. Bijna allemaal zijn we bezig met de vraag hoe we het gedrag van mensen kunnen beïnvloeden. Eén ding is duidelijk: gedragsverandering is knap lastig. Hoe komt dat? En hoe krijg je het dan wél voor elkaar?
Als je maar begrijpt hóe mensen beslissingen nemen, heb je goud in handen. Al dat goud bij elkaar is voor het eerst eens goed uitgeschreven. Dit boek neemt lezers mee in die ontbrekende schakel: toegepaste gedragswetenschap. Hoe maken wij keuzes? Wat triggert ons om in actie te komen? En wat houdt ons juist tegen? Die kennis vormt de basis voor de SUE | Behavioural Design Method, die al tien jaar lang wordt toegepast bij organisaties wereldwijd. Het boek is een masterclass en toolbox ineen. Je wordt getraind in een praktische, toegankelijke methode en leert welke principes en mechanismes je kunt inzetten om gewenst gedrag te stimuleren.
Abonnees van NIMA Books kunnen het boek rond medio december verwachten.