Eindelijk! Een live event over B2B marketing met inhoud. Ik was niet de enige die daar enthousiast over was. Vele marketeers reisden naar Leusden af voor een middag vol inspiratie in het imposante AFAS hoofdkantoor. Een verslag.
9 november 2022. Stipt op tijd trapte Pieter Kopmels, voorzitter van de NIMA B2B Marketing Community, af. De missie van het B2B bestuur werd nog een keer toegelicht. ‘Een thuis bieden voor de 2500 tot 3000 B2B marketeers in de B2B Marketing Community die hun professionaliteit of het vertrouwen daarin willen vergroten. Let’s go!’
Van probleem naar mogelijkheid
Verandering dus. Bijvoorbeeld door meer invloed uit te oefenen op het bedrijfsbeleid. Meer positie te claimen, uit de rol van interne dienstverlener, maar ín de rol van aanjager en verbinder. Dat vraagt om anders denken. Omdenken. Dat is eigenlijk altijd een hit. Ook nu. Met een gezonde dosis humor namen Chris en Pepijn ons mee in de wereld van Omdenken. De theorie van Omdenken is niet zo ingewikkeld. Het stappenplan volgt hieronder. Maar de uitdaging met deze aanpak is dat het niet onze default is. De default van de mens is om problemen op te lossen. En die default moet je dus uitschakelen.
Omdenken werkt als volgt:
- Techniek – Stop met ‘Ja, maar..’ en start met ‘Ja, en?’
- Sparren – Neem een probleem voor feit aan. Ga vanuit deze nieuwe situatie opnieuw kijken. En maak van het probleem de oplossing. Laat aannames los. Ga van feit naar mogelijkheid.
- Winnen – Doe je dit goed? Dan heb je een unieke propositie gevonden!
Een belangrijke kanttekening. Omdenken is niet voor alle problemen dé juiste manier. Als je band lek is, dan ga je niet omdenken. Dan plak je gewoon je band…
Misschien is het verstandig om dit te illustreren met een voorbeeld. Dat deden de heren van Omdenken ook. Voorbeelden uit de echte wereld, trouwens. Dat maakt het wel zo leuk!
Stel je bent een IT-bedrijf en je hebt allemaal knappe koppen in dienst, veelal jonge professionals. Je hebt ze ingewerkt en net als ze op stoom zijn… Koopt de concurrent (Apple) je beste personeel weg. Het salaris kun je niet matchen. Dus het feit is dat je medewerkers na een inwerkperiode ergens anders meer kunnen verdienen.
Hoe maak je van dat feit een mogelijkheid?
Dit bedrijf ging van IT-bedrijf naar IT-opleider. Natuurlijk heeft dat implicaties voor het business model. Maar de vraag was er en het bedrijf kon waarde toevoegen bij die vraag. Zo werd Apple er beter van, de IT-ers werden er beter van én het IT bedrijf/ opleider werd er beter van. Dat is Omdenken puur sang. Win, win, win 😊
Lees het artikel hier verder.
Eerder verschenen op