De European Marketing Confederation (EMC) heeft unaniem besloten om 27 mei uit te roepen tot Internationale Dag van de Marketing. De dag heeft tot doel het belang van marketing in het bedrijfsleven en de samenleving onder de aandacht te brengen en de trots op het marketingvak te bevorderen. De dag van de marketing, is een dag waarbij alle leden van de marketing community over de hele wereld worden verwelkomd. Wij als NIMA ondersteunen dit initiatief om het marketingvak te vieren.
“De evolutie van marketing over de hele wereld is een indrukwekkende reis geweest, met veel veranderingen. Marketeers hebben veel nieuwe organisaties helpen ontstaan en veranderingen mogelijk gemaakt in oude bedrijven met een eeuwenlange geschiedenis. Ze hebben de maatschappelijke houding veranderd en mensen geholpen om te communiceren en compromissen te sluiten. Vandaag, in de context van digitale transformatie, kunnen we onze omgeving meer dan ooit verkennen, de behoeften van consumenten en klanten in realtime analyseren en relaties opbouwen, het belang van marketingmensen staat voorop. Laten we dit erkennen en waarderen terwijl we marketing vieren op 27 mei”, zegt Ralf Strauss, bestuursvoorzitter van EMC.
Volgens Ralf Strauss werd 27 mei gekozen als de dag om marketing te vieren, omdat het op deze dag in Chicago in 1931 was dat Philip Kotler werd geboren – een Amerikaanse professor, een gerenommeerd marketing beoefenaar en theoreticus die meer dan 80 boeken heeft geschreven en heeft een enorme impact gehad op de ontwikkeling van marketing wereldwijd.
Prijs voor verdienste in marketing
“Het bestuur van de European Marketing Confederation heeft ook besloten om elk jaar op deze dag een persoon met buitengewone verdiensten op het gebied van marketing te erkennen. Dit jaar was de eerste ontvanger van de onderscheiding Ph. Kotler”, zegt Alvydė Palaimaitė, directeur van LiMA.
De prijsuitreiking vindt plaats op 25 mei. De prijs zal worden uitgereikt tijdens de LiMA CMO Summit in Vilnius op 25 mei, tijdens de conferentie van marketing leiders van de Lithuanian Marketing Association.