Bever: ‘We zijn meer gaan investeren en hebben de koers radicaal omgegooid.’

    Bever is een van de drie genomineerden voor de NIMA Marketing Company of the Year award.

    Maak kennis met Bever en Marjolein Vendrig

    Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2023 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Die liefde vind je bij ons overal. In de buitenproducten die van hoogwaardige kwaliteit zijn, en een lange levensduur hebben. Maar ook in de 1.000 medewerkers die allemaal echte buitenliefhebbers zijn en specifieke expertise hebben zodat ze klanten uitstekend kunnen adviseren. Onze Buitenexperts beseffen als geen ander dat we voor buiten moeten zorgen en onze voetafdruk moeten verkleinen. Daarom zetten we ons samen in om de levensduur van producten te verlengen en ervoor te zorgen dat niet gebruikte producten een tweede leven krijgen.

    Zelf ben ik sinds 2020 CMO bij Bever. Daarvoor heb ik lang bij de ANWB gewerkt, ook een mooie link met buiten. Ik denk niet heel erg vooruit, maar leef in het hier en nu, waarbij ik mezelf wil blijven ontwikkelen. Mijn drijfveer is altijd dat ik ergens voldoende impact kan hebben, echt het verschil kan maken.

    Wat maakt jullie marketingaanpak onderscheidend?

    Onze organisatie onderscheidt zich van concurrenten doordat we onze passie voor buiten centraal stellen in onze marketingstrategie, propositie en marktbenadering. Van buiten gaan de harten van onze medewerkers sneller kloppen. Dat voel je door de hele organisatie, van winkelvloer tot directie. We willen onze klanten écht helpen bij het maken van de beste keuze voor een product dat past bij hun geplande buitenactiviteit. En we nemen echt onze verantwoordelijkheid voor buiten door ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk doet met je product. Immers minder consumeren is het beste wat we kunnen doen voor buiten. Daarbij geven we producten die niet meer gebruikt worden of op zijn een tweede leven.

    Wat is het voorbeeld merk van bever en waar kijk jij persoonlijk tegenop?

    Als Bever hebben we niet een specifiek merk dat voor ons een voorbeeld is. Wij werken met ontzettend veel merken en entrepreneurs samen die allemaal op hun eigen, unieke manier ons inspireren om het nog beter of anders te doen. Persoonlijk kijk ik overigens graag naar hoe een merk als Patagonia zich blijft ontwikkelen. In de vakantie heb ik bijvoorbeeld met plezier het boek gelezen van Yvon Chouinard, klimaatstrijder en de eigenaar van Patagonia. Het boek zit vol herkenning en inspiratie en het biedt je als lezer een mooie kijk op hoe je dingen kunt bereiken op je eigen manier. Het is een mooi boek voor iedereen die het graag een beetje anders doet. Voor ondernemers, marketeers en merken die erin geloven dat je kleine stukjes van de wereld echt kunt (terug)veranderen. Dat succes niet is af te meten aan euro’s, groei of het aantal medewerkers, en dat vrije tijd, sport, hobby’s en vakanties net zo belangrijk zijn als werken. 

    Wat is de eerste reactie op de nominatie?

    Als marketingorganisatie zijn we trots op onze herpositionering en onze integrale aanpak, waarbij onze strategie grondig verweven is binnen alle facetten van onze organisatie. Dat dit nu ook door een kennisinstituut als NIMA wordt erkend, zien wij uiteraard als een groot compliment.

    Op papier klinken onze beloftes misschien eenvoudig en vanzelfsprekend. Echter, deze vernieuwde strategie is niet zo eenvoudig als je er ook echt naar gaat leven. Als Bever hebben we echt onze verantwoordelijkheid genomen op het gebied van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten en kleding. Naast onze duurzame missie hebben we ons in de afgelopen twee jaar ook gefocust op onze mensen. Zij staan centraal en zijn letterlijk weer het gezicht van ons merk. 

    Niet alleen de uitvoering, ook de timing waarin we deze herpositionering hebben doorgevoerd is bijzonder te noemen. Midden in de pandemie waarin de winkels deels dicht waren en de druk op de omzet hoog was, namen we een groot risico door alsnog door te gaan met onze plannen. We zijn meer gaan investeren en hebben de koers radicaal omgegooid. 

    Wil jij aanwezig zijn tijdens de uitreiking van de NIMA Marketingprijzen? Kom dan 15 juni 2023 naar de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Maarssen. Meld je hier aan.