Mastercourse: Marktonderzoek – i.s.m. Data & Insights Network (MOA)
Leer je eigen marktonderzoek doen, resultaten met impact te presenteren en valkuilen te vermijden!
Eerstvolgende beschikbare data
Wat levert de Mastercourse: Marktonderzoek je op?
Programma
Dinsdag 5 september: Inleiding marktonderzoek – door Durk Bosma
- Wat kun je ermee (en wat niet)
- Met welke beperkingen moet je rekening houden?
- Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag?
- Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
Dinsdag 12 september: Kwalitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
- Groepsdiscussies vs. individuele interviews
- Online kwalitatief onderzoek
- Interviewtechnieken
Dinsdag 19 september: Kwantitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten? Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden.
- Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
- Steekproeven: de basis
- Respondentcontrole
- Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
- Een enquêtetool kiezen
Dinsdag 26 september: Analyseren – door Durk Bosma
De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
- Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
- Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
- Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
Dinsdag 3 oktober: Onderzoeksresultaten delen met impact – door Michiel Dullaert
- Waarom visualiseer je data?
- Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief?
- Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen
- Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen
- Wie is je publiek en hoe maak je verbinding met ze?
- De opbouw van een goede presentatie
- Dia of slide design voor presentaties – de verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden
- Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal
Voor wie is deze Mastercourse: Marktonderzoek bedoeld?
AANTAL PE-PUNTEN?
12 PE-punten
Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
NIMA Qualified Lecturers