Winnaars NIMA Marketingprijzen 2022: Bever, DVJ Insights en WasteCraft – Category Large

    Company of the year large

    Donderdagmiddag 15 juni tijdens de NIMA Marketing Day zijn de NIMA Marketing Company of the Year 2022 Awards in de categorieën Small, Medium en Large uitgereikt. Met de NIMA Marketingprijzen vieren wij het vak marketing met elkaar en belonen we de bedrijven en marketeers die écht een uitzonderlijke/bijzondere prestatie hebben geleverd en aantoonbaar verschil maken op gebied van maatschappij, economie en duurzaamheid.   

    Met trots presenteren wij de winnaars van de NIMA Marketingprijzen 2022: 

    NIMA Marketing Company of the Year Large: Bever 

    Wat de Bever case uniek maakt is dat in de lastige corona-tijd de rigoureuze keuze is gemaakt om af te stappen van de focus op groter, groter, groter en terug te gaan naar de essentie van het merk. Dat dit uiteindelijk juist wél tot een forse groei heeft geleid in meerdere opzichten, is een mooie les voor veel organisaties en vooral hun marketeers. 

    In de afgelopen 2 jaar zijn de elementen klant centraal stellen, merkpositionering en maatschappelijke impact op een natuurlijke manier bij elkaar gebracht, waarbij de marketingafdeling de drijvende kracht is geweest. Door middel van een duidelijke positionering als dé buitenspecialist van Nederland steekt Bever zijn nek uit en schudt de markt op. De positionering is een gedurfde keuze en geeft een duidelijke focus. Mooie voorbeelden hiervan zijn het stoppen van papieren folders, het verlagen van de promotiedruk, een verlieslatende reparatie-service aanbieden en een reductie van het assortiment. Ook de (winkel)medewerkers zijn een voorbeeld van ‘living the brand’ en worden actief betrokken bij het uitwerken van de marketingmix, waaronder assortimentskeuzes en communicatie. En de ogenschijnlijk tegenstrijdige oproep om ‘te kiezen voor een product dat je al hebt’ raakt in deze tijd natuurlijk een duurzame en maatschappelijke snaar. Dat positionering ook consistent is door vertaald naar de winkelvloer, maakt deze case compleet. 

    NIMA Marketing Company of the Year Medium: DVJ Insights 

    DVJ insights valt op in het landschap van marktonderzoeksbureaus doordat het in een relatief stabiele markt al enkele jaren achtereenvolgens sterke groei realiseren. Dit wordt gedaan door, tegen de stroom in waar je steeds meer ‘do it yourself’ methodes ziet, te focussen op kwaliteit en leveren van toegevoegde waarde met een opvallende en effectieve marketingaanpak waarbij alle medewerkers centraal staan. Een voorbeeld voor andere bedrijven en daarom winnaar in de categorie Medium. 

    NIMA Marketing Company of the Year Small: WasteCraft 

    WasteCraft is een jong merk met een duidelijke visie op groei, door marketing te incorporeren in hun hele bedrijfsvoering. WasteCraft weet als geen ander dat marketing draait om aandacht. Door bewust te kiezen voor samenwerkingsvormen (zogenoemde Collabs) en dit als uitgangspunt te nemen voor de groei van het merk, tonen ze lef. Daarbij ligt hun focus op ‘verhalen vertellen’; van zowel het product en de samenwerkingen, als hun missie om ‘door afval zichtbaar te houden in producten, een duurzame(re) wereld te creëren’. WasteCraft is een bijzondere, inspirerende organisatie met een krachtige visie op marketing en merk. En daarom dit jaar de winnaar in de categorie Small. 

    Kijk voor meer informatie over de NIMA Marketingprijzen hier: NIMA Marketingprijzen – NIMA