Er bestaan hypes, rages en trends. Nog niet zo lang geleden was ‘trendwatcher’ een eerbiedwaardig beroep waarvoor binnen het marketingvak ook veel ruimte werd ingeruimd, want tenslotte kan élke trend relevant zijn en een competitief voordeel opleveren of zelfs de kans om een heel nieuw businessmodel uit te rollen. Een trend kan ook in je nadeel werken uiteraard.
Het volgen, duiden (en rapporteren) van relevante trends mag je dus gerust als één van de bouwblokken van de marketingbaan opvatten. Niemand anders doet dat en het is natuurlijk ook leuk om te doen. En razend-interessant. Van kleurtrends tot digitale trends, van grote veranderingen in mediavoorkeuren tot opkomende segmenten in niche Markets, eigenlijk willen we als marketeers álles weten. Maar dat kan uiteraard niet, en al is het natuurlijk lekker dat ChatGPT en al z’n broertjes en zusjes ons een eind op weg kunnen helpen: de ontberen de visie van echte experts.
Nu lijkt ‘trends volgen’ op zich ook weer een trend aan het worden, want waar we ons begin van de eeuw dus nog vol belangstelling om de glazen bol van geschoolde sociologen bogen, lijkt het nu alsof we begraven worden onder het aantal rapporten en presentaties. Om zich een beetje te onderscheiden of om te duiden of om te alarmeren (of juist te sussen): van Unicef tot ING, van Forrester tot PWC en van Ipsos tot Mindshare worden trendrapporten uitgegeven van vaan ook verrassend goede en wetenschappelijk onderbouwde kwaliteit. Het is tenslotte ook een lekkere weggever aan je klantenbestand en een krachtig PR-instrument. NIMA beperkt zich tot het volgen van de trendrapporten en geeft in dit voorjaar nog een interessant rapport uit met trends onder marketeers in Nederland en vergelijkt dat met andere Europese landen.
Tegelijk denken we – als altijd – mee met de marketeer die zich in alle keuzestress wellicht overvallen voelt door zoveel informatie en kennelijk zijn we niet de enige, want media- en cultuur-volger, NIMA-docent en innovatiejournalist Gert Koot ontdekte dat er ook een overzicht bestaat waarin je in één muisklik een overzicht krijgt van álle trendrapporten waar je als Nederlandse marketeer iets aan kúnt hebben. Prima om er een paar te cherry picken voor thuis op de bank of direct verhit door te sturen naar de postvakjes van de hele board. Trendsfor24 heeft het samengesteld, vrij verkrijgbaar en in één overzicht onder elkaar. En zonder direct zelf alle contactgegevens te hoeven achterlaten scroll je je door één Google Drive document met daarin alle trendrapporten voor 2024. Duizenden uren talent samengevat op één pagina. Alle trendrapporten van de grote consultancies, bureaus, adviesclubjes, trendwatchers en ga zo maar door. Goud.