De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in De Fabrique in Utrecht. Tijdens NMD geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates. Dit interview is geschreven door Nanny Kuilboer.
Jolien Koelewijn is Marketing Manager Chocomel Europe. In haar sessie op Nima Marketing Day 2024 op 13 juni bespreekt zij de uitdagingen en successen van het introduceren van een geliefd Nederlands merk op nieuwe Europese markten.
Stel je even voor…
Vanuit een atypische achtergrond in Finance, ben ik gestart in marketing op het merk Chocomel. Eerst in Nederland en nu vanuit het Chocomel Europa-team. Ik word gedreven door de consument en ben altijd op zoek naar het toevoegen van waarde en beleving. In mijn huidige rol ben ik verantwoordelijk voor de communicatie van Chocomel voor de verschillende Europese markten. Per markt passen we onze marketingstrategie en communicatie aan. Dit is een ontzettend leuke uitdaging!
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Chocomel is in Nederland echt een heritagemerk en eigenlijk een beetje van iedereen. Bij het introduceren van Chocomel in Europa leren wij veel en ik vind het leuk om deze learnings te delen en met elkaar in gesprek te gaan over ervaringen.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Het is waardevol om regelmatig geïnspireerd te worden buiten je dagelijkse omgeving, om van elkaar te leren en om mooie nieuwe connecties te leggen.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Ik zou het mooi vinden als bezoekers na de sessie ook voor hun eigen merk nog eens dubbel checken waar ze staan. In welke fase bevind je je en hoe is de context nu? Is deze nog steeds hetzelfde of is deze veranderd? Sluit wat je doet – nog steeds – aan bij de doelstelling die je hebt? En toets je regelmatig met de consument?
Wat is je persoonlijke drijfveer?
Chocomel is een lovebrand en een verwenproduct. Als we consumenten spreken hebben zij vaak herinneringen aan een speciaal moment.
Wat kunnen bezoekers verwachten van jouw sessie?
De titel van mijn presentatie is Painting Europe Yellow – de verschillende ‘jobs to be done’ per markt.
Zoals gezegd is Chocomel in Nederland echt een heritage- en lovebrand. Wie heeft hier geen herinneringen aan? De enige èchte Chocomel rollen wij nu ook uit in Europa. Per markt zit Chocomel in een verschillende volwassenheidsfase en daarmee zijn er ook verschillende ‘jobs to be done’. In de presentatie ga ik in op de verschillen waar we tegen aanlopen en hoe dit onze strategie beïnvloed.