De European Marketing Confederation – EMC – pakt behoorlijk door in zijn streven om marketeers aller landen te verenigen, door een slinger te geven aan de Internationale Dag van Marketing (27 mei) en zelfs een eerste uitreiking van een Lifetime Achievement Award for Marketing. ‘The main goal of Lifetime Achievement Award for Marketing is to honor the marketers who maid the biggest influence for marketing in the world.’
27 mei werd aangewezen omdat het de verjaardag is van Philip Kotler, die binnen en buiten het vak wel wordt aangemerkt als de grondlegger van moderne marketing. ‘De ontwikkeling van marketing over de hele wereld was een indrukwekkende reis, met veel veranderingen’ legt de voorzitter van de EMC Ralf Strauss uit over de marketingdag. ‘Marketeers hebben veel nieuwe organisaties helpen ontstaan en verandering mogelijk gemaakt in oude bedrijven met een soms eeuwenoude geschiedenis. Ze hebben de houding van de samenleving veranderd en mensen geholpen te communiceren en compromissen te vinden. Tegenwoordig kunnen we onze omgeving meer dan ooit verkennen, in de context van digitale transformatie. We kunnen de behoeften van consumenten realtime analyseren en relaties met hen opbouwen. Het belang van marketingprofessionals is daarom van het allergrootste belang. Laten we dit onderkennen en waarderen terwijl we de marketing vieren op 27 mei.’
Op de shortlist voor de Lifetime Achievement Award for Marketing prijken – vanzelfsprekend – niet de minste namen, en de Award kan ook postuum worden uitgereikt. De winnaar wordt gekozen door de besturen van de aangesloten brancheclubs (waaronder NIMA).
1. Seth Godin
2. Subhash C. Jain
3. Heribert Meffert
4. David Ogilvy
5. Byron Sharp
6. Simon Sinek