SMP’s leveren het vak rijkgevulde Kliko vol marketingleed en klantfrustratie

De NPS is ein-de-lijk naar de eeuwige marketing-jachtvelden begeleid. En marketeers die meedoen aan krimpflatie mogen van de Senior Marketing Professionals in het NIMA-netwerk op zoek naar een baan in de beveiliging of aan de slag als dierverzorger. Niets ten nadele van díe eerzame beroepsgroepen overigens, zolang ze maar wegblijven uit het marketingvak. Sterker: ze belandden op de SMP-break out van de NIMA Marketing Day in Utrecht in ‘De afvalbak van het Marketingvak’, samen met nog een rijtje irritaties die de seniors deelden en waarvan werd besloten ze uit het marketingvak te verdrijven.

Jeukbegrippen en eeuwig terugkerende vooroordelen

Het vrij hilarische onderdeel van de bijeenkomst waarbij zo’n zestig senior marketeers aanwezig waren vormde het slotstuk van een lunchbreak waarin eerst NIMA-voorzitter Rob Overduin de aanwezigen toesprak, vervolgens een podium-interview werd gehouden door SMP Bestuursvoorzitter Arjan Rattink met voormalig Marketeer of the Year Erik van Engelen en dus werd doorgepakt met een rijtje gedeelde frustraties van marketeers zélf. Die werden aangedragen en ter stemming voorgelegd aan de aanwezigen door Marieke Heesakkers SMP, Renate Manders SMP en Rob Revet SMP: jeukbegrippen, eeuwig terugkerende vooroordelen onder marketeers en fenomenen waarvan de marketeers zich verre horen te houden. Veel marketingprofessionals herkennen ze en als je met elkaar afspreekt ze niet meer te gebruiken helpt het. Misschien. Een beetje.

Dat de Senior Marketing Professionals een redelijk hechte groep vormen in ideeën en overtuigingen over marketing als bedrijfsfunctie werd al snel duidelijk tijdens de meeting, want van de 13 genomineerden aan Kliko-content haalden liefst tien de consensus: ‘afvoeren die hap’.

In willekeurige volgorde werd in een stevig tempo voor eeuwig afgerekend met

  • Marketeers die meedoen aan krimpflatie
  • Middelmatige marketingdiensten door gemakzuchtige ‘One-size-fits-all’-oplossingen
  • De NPS-score als zinvolle marketingmetric
  • Het gebruik van modellen, situaties en voorstellingen die ‘Het ideale leven’ verbeelden
  • Het verbranden van alle marketingschepen bij het aantreden van een nieuwe manager, directie, eigenaar (stop ‘ctrl-alt-delete’ in marketing)
  • Greenwashing
  • Gezeur om een vaste marketingstoel in de directiekamer
  • De eilandcultuur van marketeers (‘de organisatiecultuur is een verantwoordelijkheid van de hele organisatie en zeker van marketeers’ en ook ‘de krapte op de arbeidsmarkt is óók een probleem voor ‘de marketing’)
  • Het invullen voor een ander (als in: ‘consumenten zijn niet klaar voor duurzame keuzes’ en meer)
  • Marketeers-egocentrisme (het leven van de meeste mensen líjkt niet op dat van marketeers)

Al met al een stevige afvalcontainer die aan de weg bij het Amsterdam Rijnkanaal werd gezet, al moet in de praktijk nog maar blijken of het een beetje wil lukken met zo’n marketing-opruimactie. Doel was dan ook eerder eens met elkaar te delen dat veel marketingprofessionals tegen dezelfde – soms langdurig aanhoudende – misvattingen en frustraties aanlopen. Dat maakt marketing marketing natuurlijk, maar met zoveel beroepsgenoten onder elkaar willen sommige thema’s weleens terugkeren.

De NIMA SMP-community is de groep NIMA-leden die zich hebben laten accrediteren door hun beroepsvereniging onder auspiciën van de Europese koepelorganisatie EMC. Zij mogen om die reden SMP achter hun naam voeren en moeten jaarlijks PE-punten verzamelen om daarmee voor opdrachtgevers, werkgevers en collega’s aan te tonen dat zij de ontwikkeling van hun beroepsspecifieke kennis en vaardigheden bijhouden en laten controleren.

Meer over deze persoonsgebonden titel en over de achetgrond ervan lees je hier