Marion Panhuijzen wordt bestuurslid bij NIMA Regio Community West

Het Instituut voor marketingprofessionals heeft van oudsher een sterke vertegenwoordiging in de uithoeken van het land: Er bestaat om praktische redenen een levendige community NIMA Zuid, NIMA Noord en NIMA Oost. In die regiogebieden zoeken marketeers elkaar geregeld op en wat hen veelal bindt is kennis van de bedrijven en marketingdienstverleners in de regio. Voor NIMA West lijkt het minder voor de hand liggend een lokale afdeling  ‘marketingbedrijven in het westen’ te vertegenwoordigen. Half Nederland woont en werkt immers in de Randstad.  

Des te interessanter dat ‘West’ echt een marketingprogramma site visits en community-topics afwerkt die wel degelijk typisch ‘Hollands’ zijn. Zo staat er voor september een rondleiding, marketingpresentatie en proeverij op het programma bij Henri Willig; één van de meest succesvolle Nederlandse kaasmakers en verkopers. NIMA West is dé plek voor marketeers en bedrijven in West Nederland. Of marketingprofessionals nu in Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland of ergens anders in de provincie gevestigd zijn, ze zijn van harte welkom.

Meer weten over het aanstaande bedrijfsbezoek van de NIMA Community West aan Henri Willig of over de NIMA Community Zelf? Bezoek op 12 september met NIMA dit icoon van Retail-, Food- en Agrimarketing!

Marion Panhuijzen, CEO & Founder van SpotOpp is vanaf deze maand toegetreden tot het bestuur van NIMA West. Een korte kennismaking:

Zonder nou direct je hele cv te lichten, maar toch iets over je achtergrond: B2B, B2C, een specifieke branche of marketinghoek: waar kom je vandaan – qua marketingleven?

‘Mijn eerste marketingervaring heb ik opgedaan bij scale-ups. Super leerzaam, want je bent daar werkelijk bezig met alle aspecten van marketing. Met vallen en opstaan heb ik waardevolle lessen geleerd over hoe je producten succesvol in de markt zet, nieuwe markten betreedt en zowel je klanten als investeerders tevreden maakt. Daarna kon ik profiteren van de lessons learned bij verschillende corporates, en heb ik de stap gemaakt naar de rol van consultant. Met een hoop interessante, baanbrekende opdrachten heb ik het geluk gehad in de keuken te mogen kijken bij bedrijven in allerlei branches, gericht op zowel B2B, B2C als B2B2C, waarbij ik me steeds meer ben gaan richten op strategische vraagstukken en data-gedreven werken.’

Interessante Regio Community eigenlijk, want tot ‘West’ behoort uiteraard ook de Randstad. Is er iets dat jij ‘eigen’ vindt aan marketing bij bedrijven in het westen van het land?

Ik heb op verschillende plekken en bij verschillende organisaties gewerkt in het land. Misschien lag het aan het feit dat dit allemaal internationale organisaties waren, maar qua marktaanpak zie ik zelf niet zozeer een verschil tussen het westen en de rest van het land. Overal ben ik interessante en gemotiveerde – en soms minder gemotiveerde – mensen tegengekomen. De verschillen die ik heb opgemerkt lagen vooral aan de branche en levensfase van het bedrijf. Op dat vlak heeft ieder bedrijf zeker een eigen cultuur.’

Daarmee hangt ook samen dat het aanbod aan events en bijeenkomsten door en voor marketeers in West-Nederland behoorlijk ruim is. Wat maakt NIMA-meetings uniek in jouw ogen? Wat maakt dat je die zeker niet wilt missen?

‘Ik vind het fijn dat ik bij de NIMA-bijeenkomsten mensen tegenkom die echt bezig zijn met het marketingvakgebied. Mensen die ik spreek herkennen de werkzaamheden, en de bijbehorende uitdagingen. Zo kun je dieper op onderwerpen ingaan, en werkelijk komen tot ‘samen sparren’, in plaats van elkaar alleen goedbedoelde, maar generieke, suggesties geven.’

Het innemen van een bestuursfunctie is uiteraard zeer lovenswaardigs in de ogen van de beroepsvereniging. Zijn er wapenfeiten of bereikte doelstellingen die je voor ogen hebt? Waar wil jij je voor inzetten of versterken?

‘NIMA biedt met zijn examens en communities waarde voor marketeers op alle niveaus. Uiteraard zijn er meer marketeers die zich dagelijks bezighouden met de operationele marketing en communicatie aspecten. Maar de meeste leden die ik tot nu toe heb gesproken op bijeenkomsten hebben wel ambities om door te groeien. Om Marketing Directeur of zelfs Board Member te worden. Als lid van het bestuur wil ik me ook graag richten op deze groep. Op de strategische aspecten van marketing en datagedreven werken, waarmee we kunnen zorgen dat marketing ook echt een MT-functie maken. En ik hoop te kunnen zorgen dat we bij bijeenkomsten ook wat meer vrouwelijke sprekers krijgen, zodat we de diversiteit op alle vlakken kunnen optimaliseren.’