Masterclass: Strategisch Positioneren
Hoe wordt een merk een inspirerend gedachtegoed voor klanten en voor medewerkers? Wat zijn de belangrijkste bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering? Hoe haal je de juiste haakjes uit onderzoek? Hoe til je het merk op van communicatieconcept naar een sturend perspectief voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie?
Eerstvolgende beschikbare data
Hoe wordt een merk een inspirerend gedachtegoed voor klanten en voor medewerkers? Wat zijn de belangrijkste bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering? Hoe haal je de juiste haakjes uit onderzoek? Hoe til je het merk op van communicatieconcept naar een sturend perspectief voor productontwikkeling, dienstverlening en communicatie?
In deze 2-daagse Masterclass staat het ontwikkelen van een relevante en onderscheidende positionering centraal. De theorieën, praktijkvoorbeelden en tools kun je direct gebruiken om de positionering van jouw organisatie of merk te versterken. Tijdens de opleiding zoeken we de interactie en is er voldoende ruimte om te sparren over jouw positioneringsvraagstukken.
Jij bent verantwoordelijk voor het merk of je adviseert op dit niveau. Jouw uitdaging is om te zorgen dat de merkpositionering toekomstbestendig is en aansluit bij de strategische uitdagingen van de organisatie. Jij wilt jouw eigen onderbouwde visie vormen en meer weten van de onderliggende theorie, modellen, tools en leren van toepassingen in de praktijk.
Wat levert het jou op?
In de Masterclass Strategisch Positioneren leer je de theorie & de praktische tools om het merk te versterken. Je verdiept en verbreedt de kennis met betrekking tot merkontwikkeling en krijgt de handvatten aangereikt om het merkbeleid in jouw organisatie met de nieuwste inzichten vorm te geven.
Voor wie is deze 2-daagse?
Deze Masterclass is bedoeld voor:
De 2-daagse is voor merk-, marketing- en communicatieprofessionals van commerciële en publieke organisaties, en voor merkadviseurs en -strategen die voor zichzelf of bij een bureau werken. De strategische principes die aan de orde komen, zijn voor organisaties van elke omvang en voor alle branches van toepassing, zoals: FMCG, B2b, Dienstverlening, Overheid, Industrie, Retail.
Wie verzorgen de Masterclass?
Mary Hoogerbrugge is partner bij strategisch merkadviesbureau De Positioneerders, voorzitter van het bestuur van Effie Awards en beschermvrouw van SWOCC. Zij is merkspecialist met als focusgebieden: merkpositionering, merkcommunicatiestrategie en effectiviteit. Mary werd door het GvR bekroond met een Coq de Grand Honneur.
Onno Maathuis is medeoprichter van De Positioneerders en wetenschappelijk actief bij SWOCC en bij Corporate Reputation Review. Onno is gespecialiseerd in merkpositionering en merkportfoliomanagement. Hij werkt sinds 1999 als merkspecialist voor organisaties en bedrijven in verschillende sectoren.
Programma
2-daagse Masterclass Strategisch Positioneren
“Fundamentele theorie en praktische handvatten om jouw merk te versterken.”
Donderdag 31 oktober
Ochtend
- Positioneren begint bij begrip van de werking van ons geheugen en het merk als associatienetwerk. We staan stil bij de belangrijkste principes van merkpositioneren: leiderschap versus het challengen van de markt, framing en (her)categoriseren (deel 1, Mary Hoogerbrugge).
- Hoe merken en brand equity groeien, het belang van Distinctive Brand Assets (deel 2, Onno Maathuis).
Middag
- We vertalen de theorie naar praktische tools en gaan zelf aan de slag met verschillende merkmodellen, met gastspreker: Margot Bouwman, zelfstandig strateeg.
Avond
- Een praktijkcase, over de theorieën en tools die in de organisatie zijn ingezet om het merk te analyseren en bouwen. Over hoe het merk door de jaren steviger in de organisatie is verankerd en richtinggevend werd voor productontwikkeling, HR en communicatie. Met gastspreker: Caroline van Turennout, Zeeman.
Vrijdag 1 november
Ochtend
- Deze ochtend staat het identificeren van positionerings-mogelijkheden voor een organisatie of merk centraal. We kijken hierbij vanuit het outside-in perspectief (vanuit de klant/markt) en het inside-outperspectief (de organisatie). We behandelen o.a. de ladderingtechiek, organisatie-identiteit (visie, competenties), waarden en doelgroep-kenmerken als mogelijke bronnen voor een positionering.
Middag
- Hoe heeft de digitalisering invloed op het bouwen van merken? Een ervaren strateeg deelt zijn inzichten en ervaringen hoe bestaande merken relevant een aangesloten blijven in de digitale wereld. En hoe je een sterk digitaal merk bouwt. We staan daarbij ook stil bij het belang van het product en innovatie. Gastspreker Ingmar de Lange.
Sprekers en gastdocenten
Mary Hoogerbrugge
Onno Maathuis
Ingmar de Lange
Caroline van Turennout
Margot Bouwman
AANTAL PE-PUNTEN?
12 PE-punten
Geldt voor alle titels