Elk jaar maakt Team NIMA de feiten en figuren rond de bekende NIMA Diploma’s A, B en C bekend. Dat levert als ieder jaar een mooi overzicht waaruit trends en verschuivingen te halen zijn. En krijg je een idee van de waarde van het diploma, want na bijna vijf decennia NIMA-marketingdiploma’s groeit het grote register waarin álle geslaagden zijn opgenomen nog altijd gestaag. Inmiddels hebben rond 75.000 Nederlanders ooit minimaal één diploma in de wacht gesleept. Daar kwamen opnieuw ruim 1600 namen van geslaagden bij.
NIMA neemt als beroepsvereniging voor marketingprofessionals examens af. De aard en het type opleiding kan per aanbieder verschillen, het examen zelf is gestandaardiseerd.
Baukje Hilarides, Manager Examens bij Team NIMA: ‘Het vakdiploma NIMA is een hooggewaardeerd diploma in organisaties waarin marketing, sales en communicatie een prominente rol spelen. Het NIMA Diploma staat voor een glansrijke carrière, professionele en persoonlijke groei, en een onafhankelijk bewijs met internationale erkenning. Het helpt de professional om verder te komen; je gaat vooruit op allerlei vlakken. De NIMA Examens zijn daarmee nog altijd dé standaard voor de marketeers en ook sales- en communicatieprofessionals, en toetsen actuele kennis én vooral ook competenties die professionals in de praktijk moeten beheersen om hun functie succesvol te kunnen uitoefenen en van meerwaarde te zijn voor de werkgever. NIMA legt daarom de lat hoog en wij zijn supertrots op alle NIMA-gediplomeerden die extra tijd en energie in hun vakinhoudelijke ontwikkeling hebben gestoken. Het NIMA Diploma is daarnaast ook een bewijs van echt doorzettingsvermogen.’
In 2023 meldde 51 procent van de kandidaten zich aan voor een diploma waar ook echt ‘Marketing’ boven staat, maar ook NIMA Sales of NIMA Communicatie blijven onverminderd populair. Daarbij is NIMA A het meest afgenomen examen-niveau (63%). Het gemiddeld slagingspercentage ligt hoog (80%), al verschilt dat per examenmodule.
NIMA A is van alle afgenomen examens het meest ‘populair’, al wordt wel gezegd dat NIMA B het meest bekénde NIMA Diploma is. De Champions League van marketingopleidingen – NIMA C – betreft ook echt een relatief kleine club, al valt ook op dat het aantal kandidaten over de jaren nog altijd licht stijgt. Een enkeling maakt er een serie van en klimt in een paar jaar door van A naar B naar C.
Opvallend is dat het na-ijleffect van de coronajaren langzaam verdwijnt uit de examenvoorkeur van kandidaten: digitale examenafname van mondelinge examens neemt af en de keuze voor uitsluitend examenafname op locatie neemt verder toe. Vanaf september 2024 zullen de mondelinge examens dan ook alleen nog fysiek op locatie worden afgenomen.
Dit jaar worden de exameneisen voor de Communicatie 2026-examens geactualiseerd, vorig jaar was dat het geval voor Marketing 2025 en het jaar daarvoor Sales 2024. De grote cyclus die NIMA aanhoudt is om de drie jaar, maar tussentijdse updates zijn ook mogelijk.
Wie zich afvraagt wat de opleidingen NIMA A, B en C inhoudt kan uiteraard terecht op de site van NIMA of even contact opnemen met Team NIMA Examens. Speciaal voor geïnteresseerden die een idee willen krijgen van de inhoud van NIMA B en/of C heeft NIMA dit jaar een webinar opgenomen waarin de lesstof in één uur wordt besproken.
Of mail voor meer informatie NIMA Examens: examens@nima.nl
Kijk hier NIMA B in One Hour
Kijk hier voor NIMA C in One Hour