Ontwikkeloplossingen die iedereen wil en kan gebruiken, is de ondertitel op de omslag van dit boek van ontwerpwetenschapper Jasper van Kuijk. Deze dekt de lading. Én meer. Als ontwerpwetenschapper onderzoekt Van Kuijk hoe organisaties gebruiksgericht ontwerpen toepassen in de praktijk. Inhoudelijk gaat het enerzijds om ogenschijnlijk simpele dingen die het gebruik van producten vergemakkelijken of gebruikers beïnvloeden. Anderzijds, komt met name het proces uitvoerig naar voren. Over hoe je denkfouten in hedendaagse ontwerpen fileert, obstakels ontdekt en die voor je laat werken.
De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies over onlangs verschenen marketingboeken. Eerder verschenen boekrecensies zijn terug te lezen op de site van Marketingfacts.
Titel: Hoe makkelijk kun je het maken?
Auteur: Jasper van Kuijk
ISBN: 9789047015482
Uitgever: Business Contact
Resencent: Eric van Arendonk RM
De auteur gaat verder dan alleen de gebruiksfuncties van een ontwerp. Ook andere functies rondom het product komen aan de orde. Zoals eenvoudige reparatie. Zeker in deze tijd, nu het niet meer vanzelfsprekend is dat een kapot product direct wordt weggegooid en gelijk vervangen, is het een zinvol principe om mee te nemen bij het ontwerpen. Zelf weet ik ook nog goed, dat ik een auto had waarbij de hele koplamp gedemonteerd moest worden om een simpel lampje te vervangen. Dit doe je niet even zomaar langs de snelweg. Toen heb ik me serieus afgevraagd wie zoiets verzint.
De auteur gaat voor het volledige proces en komt met mooie voorbeelden waar in de keten het klantgericht denken over producten, diensten en systemen nog moet worden geleerd. Hoe makkelijk kun je het maken? is daarmee ook zeer boeiend voor degene die geïnteresseerd is in keten- en procesmanagement.
Het boek kent een mooie opbouw waarbij in deel één het fundament van gebruiksgericht ontwerpen centraal staat. Daarna volgt het proces van verkenning, onderzoek en prototypes en als derde deel, de weerbarstige praktijk. Eigenlijk is dat laatste het leukste en meest herkenbare deel van het boek. Tegenstrijdige belangen zorgen vaak dat het belang van de eindgebruiker op de tweede plaats komt.
Al met al geeft het boek een mooi beeld over procesmanagement tijdens innovatieprocessen. Alle stakeholders komen aan bod. Ook de externe betrokkenen zijn daarbij belangrijk. Zoals de leveranciers en de partijen die na het gebruiken de restjes mogen opruimen zoals het verpakkingsmateriaal of het recyclebare product.
Soms zijn het kleine aanpassingen die grote gevolgen kunnen hebben. Als voorbeeld geeft de auteur het gebruik van de OV-fiets. In het introductiejaar werden er 100.000 ritten mee gemaakt, 15 jaar later waren dat er 5,3 miljoen. Het eerste jaar was het huren van een OV-fiets erg omslachtig. In de loop van de jaren is dat teruggebracht naar een handeling van 3 seconden, met groeipercentages van 30 tot 40% per jaar tot gevolg. Voor dezelfde fiets met een ander proces.
Ik raad het boek aan, aan iedereen die te maken heeft met product- of procesoptimalisatie. Het zal de lezer zeker inspireren om tot betere en vooral klantgerichte resultaten te komen.
Fotocredit: Pexels