Het succesverhaal van Stefan

    Wil je weten hoe Stefan zijn Diploma heeft gehaald?

    Ben je zelf aan het denken om een NIMA C opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen?

    Laat je dan informeren door kandidaten die je voorgingen. Zij geven een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke goals ze hadden voordat ze hieraan begonnen. Alle hebben bij één opleider de opleiding NIMA C gevolgd. Met succes!
    Op 17 september 2024, zijn er weer 2 kandidaten opgegaan voor het laatste gedeelte van de opleiding, de NIMA C2, hét strategische plan!

    Stefan van der Woning

    Even voorstellen:

    Ik ben Stefan van der Woning, 44 jaar oud, en werkzaam als Marketeer bij Wolters Europe (www.wolterseurope.com). We zijn producent van onder andere EPS (geëxpandeerd polystyreen, piepschuim) en EPP, met vestigingen in Nederland en Tsjechië. Onze producten worden geleverd aan diverse sectoren, waaronder de automotive, food en HVAC, wat zorgt voor een interessante dynamiek binnen het bedrijf. Elke sector heeft andere verwachtingen en stelt unieke eisen aan onze producten.
     
    2. Waarom heb je gekozen voor de NIMA C-opleiding?

    Ik heb gekozen voor de NIMA C-opleiding omdat dit voor mij de logische vervolgstap was na de NIMA B-opleiding, die ik tien jaar geleden heb afgerond. Wel kwam ik erachter dat het herhalen van de NIMA B-stof voorafgaand aan de start van de opleiding een verstandige keuze was. De opleiding begint meteen intensief met diepgaande theorie en een interessante case die je samen met je medestudenten behandelt. Vooral de interactie met medestudenten is van grote waarde; je leert van elkaar doordat je een kijkje in elkaars ‘keuken’ krijgt. Daarnaast draagt het schrijven van een strategisch marketingplan voor je eigen organisatie bij aan de acceptatie en ondersteuning binnen het bedrijf. 

    3. Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?

    Ik heb vooral veel tijd geïnvesteerd in de opleiding zelf. Het programma bestaat uit vier onderdelen: de ontwikkeling van een segmentplan, het theoretisch examen, het C1-verslag inclusief primair onderzoek, en de verdediging daarvan. Het doorlopen van dit traject en het samenbrengen van het onderzoek, het plan en uiteindelijk de verdediging vraagt om een aanzienlijke tijdsinvestering. Dat is echter terecht, want er valt ontzettend veel te leren.

    Daarnaast heb ik op gezins- en hobbygebied wat moeten inleveren. Dit had ik vooraf goed besproken, en gelukkig was er veel begrip voor. 

    4. Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docent?

    Op dit niveau mag zeker veel van een student worden verwacht. Tegelijkertijd mag je van een opleidingsinstituut verwachten dat de lesstof en de begeleiding bij het strategisch marketingplan goed aansluiten op de door NIMA gestelde competenties. Dit liet echter nog wel eens te wensen over, volgens mijzelf en ook volgens enkele medestudenten. Dit punt verdient meer aandacht.

    5. Wat was de casus? Kun/mag je er iets over zeggen?

    Voor Wolters Europe heb ik onderzocht welke gevolgen het omarmen van een nieuwe strategie binnen een specifieke sector heeft. Dit onderzoek richtte zich op de impact van strategische keuzes op onze positie in de markt, de klantrelaties en de interne bedrijfsvoering. 

    6. Wat miste je?

    Na een half jaar van bijeenkomsten met medestudenten en docenten ga je de scriptiefase in. Hierdoor kan de samenhang soms wegvallen, ondanks dat we regelmatig (ook online) contact hielden. De enige communicatie die je dan hebt, is met je scriptiebegeleider, en dat vond ik wat karig vanuit het opleidingsinstituut. 

    7. Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?

    De verschillende schriftelijke examens waren pittig, maar vooral van de uiteindelijke verdediging heb ik enorm genoten. Tijdens de verdediging kun je meer van jezelf laten zien en duidelijk maken waarom je gepassioneerd bent, niet alleen over het bedrijf maar ook over het vak. Ik ben de NIMA C-opleiding ingegaan met het doel te slagen, maar ook met het oog op de toepasbaarheid binnen Wolters Europe. Ik denk dat ik daarin geslaagd ben, want dit zal intern zeker een vervolg krijgen. 

    8. Hoe voelde het toen je je uitslag kreeg voor de scriptie?

    Een enorme ontlading! Mijn vriendin was mee voor morele steun, en het was geweldig om dit samen met haar te kunnen delen. We hebben samen twee kinderen, dus de studie heeft zeker impact gehad op ons gezinsleven. Ook de kinderen leefden mee en zijn nog steeds enorm trots op papa :). Het samen met het gezin doorlopen van de opleiding en het vieren van de kroon op het werk was fantastisch. Ook mijn werkgever reageerde zeer enthousiast. 

    9. Wat ga je als NIMA C-professional anders doen?

    Ik ben op strategisch marketingvlak zeker een betere gesprekspartner geworden voor onze directie. De noodzaak om nog actiever met strategie, segmentatie en marketing aan de slag te gaan, wordt binnen de gehele organisatie steeds sterker gevoeld. Het is prachtig om te zien hoe we dit nu samen concreet kunnen aanpakken. 

    10. Wat is jouw advies voor toekomstige studenten?

    Als je jezelf wilt ontwikkelen op strategisch marketinggebied, dan is de NIMA-route, met als afsluiting NIMA C, een uitstekende keuze. Onderschat de intensiteit van de opleiding niet, maar ervaar zeker de meerwaarde van deze studie. Gewoon doen!