De cyclus richting uitreiking van de NIMA Marketing Company of the Year staat weer voor de deur. Welk bedrijf mag zich over dit jaar het beste marketingbedrijf van Nederland noemen? Een titel die niet alleen draait om een succesvolle campagne of een creatieve vondst, maar om de totale marketingprestatie. Dé prijs die de hele afdeling in het zonnetje zet en erkent wat écht nodig is voor marketing-excellence: visie, strategie, uitvoering en teamkracht.
De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens NIMA Marketing Day 2025 op 12 juni, het grootste marketingevenement van Nederland. Nu de juryleden zijn geselecteerd en de website bijna live gaat, is het tijd om na te denken over wie een plek op het podium verdient. Welk bedrijf bewonder jij voor zijn marketinginspanningen? Wie heeft volgens jou de titel al op zak, ook al moet de jury het verdict nog uitspreken? Waar zijn ze marketingwise heel slim bezig, ook al merk je daar misschien niet zoveel van als je het bedrijf niet van binnen kent? Laat dat vooral weten!
De NIMA Marketing Company of the Year-awards worden al tientallen jaren uitgereikt aan de organisatie die de grootste marketingprestatie leverde in één kalanderjaar. De prijzen worden uitgereikt in drie categorieën: small, medium en large. Iedere marketeer mag nominaties aandragen en elke kandidaat wordt door een professionele vakjury beoordeeld. Bekende winnaars in de afgelopen jaren waren onder meer SNS Bank (2024), Hunkemöller, De Bijenkorf, Bol.com en Bever. Indienen van nominaties kan tot donderdag 20 februari 17:00 uur. Mogelijkheid tot aanmelden en meer informatie vind je hier
Geen campagneprijs, maar erkenning voor het geheel
In een industrie waar awards vaak de spotlight richten op een enkele campagne, springt de NIMA Marketing Jaarprijs eruit. Hier wordt gekeken naar het hele plaatje. Niet alleen naar de flitsende tv-commercial of dat ene TikTok-filmpje dat viraal ging, maar naar de consistentie, de strategie en de impact van het marketingteam als geheel.
Het gaat om bedrijven die marketing niet zien als een losstaande discipline, maar als een integraal onderdeel van hun organisatie. Bedrijven waar de marketingafdeling geen ‘postkamer van creatieve ideeën’ is, maar een strategische kernfunctie. Denk aan merken die de hele organisatie laten meebewegen met een sterke merkbelofte. Waar marketing niet alleen klanten aantrekt, maar ze ook vasthoudt.
Hierdoor is deze prijs uniek. Het vraagt van deelnemers (en van de mensen die ze voordragen) om verder te kijken dan de klassieke KPI’s als ‘bereik’ of ‘engagement’. Het gaat om impact op lange termijn: hoe bouw je een merk, hoe versterk je je marktpositie, en hoe zorg je dat klanten loyaal blijven?
Tijd om een naam door te geven
Of je nu werkt voor een groot merk, een ambitieus mkb-bedrijf, of dat je gewoon bewondering hebt voor de marketingprestaties van een bedrijf: dit is je kans om die naam in de strijd te gooien. De NIMA Marketing Jaarprijs is een onderscheiding die niet alleen erkenning biedt, maar ook inspiratie. Genomineerde bedrijven laten zien waar de lat ligt en zorgen ervoor dat anderen in het vak zich willen optrekken aan dat niveau.
Nomineer een bedrijf dat voor jou een voorbeeld is van marketing die werkt. Dat kan het bedrijf zijn waar je zelf werkt, maar ook een merk dat jou als professional raakt. Juist die bewondering voor anderen zorgt ervoor dat deze prijs zo waardevol is. Misschien is het wel jouw stem die straks het verschil maakt. Bij zo’n nominatie hoort een (korte) motivatie. De jury’s van de categorieën Small, Medium en Large beoordelen alle binnengekomen nominaties en stellen daaruit een shortlist vast.