NIMA B2B Marketing-bestuur neemt afscheid van twee B2B-iconen (interview)

Na zes jaar trouwe dienst nemen Rik ten Wolde en Joost Niepoth afscheid van hun rol als bestuursleden van de NIMA Community B2B Marketing. Onder hun gedeelde leiding groeide de community verder uit tot een actieve broedplaats voor kennisdeling en inspiratie. Hun vertrek markeert het einde van een tijdperk, maar de heren zien ook uit naar een nieuwe fase waarin nieuwe B2B-talenten de koers zullen bepalen. Tijd om terug te blikken én vooruit te kijken, want hun bestuursperiode viel samen met een ongekende opleving van aandacht voor B2B Marketing wereldwijd. Volgens Rik ten Wolde toeval, maar ‘als je het zo stelt zou je er bijna emotioneel van worden’.

Een gouden tijd voor B2B Marketing

De afgelopen tien jaar lijkt B2B Marketing in de versnelling geschoten. Waar toch vaak werd gedacht dat dit deel-vakgebied vooral draaide om rationele besluitvorming en lange salestrajecten, lijkt nu juist het tegendeel waar. De invloed van inzichten zoals die van het Ehrenberg-Bass Institute en de theorieën van Binet & Field hebben B2B Marketingspecialisten aan het denken gezet. Tegelijkertijd plaatste de opkomst van contentmarketing en account-based marketing de sector in een ander licht. Volgens Rik ten Wolde was die verschuiving niet alleen inspirerend, maar ook essentieel.

‘Na jaren waarin digital marketing overheerste en iedereen zich blindstaarde op data-driven werken, zie ik een herboren aandacht voor de menselijke maat’, zegt Rik. ‘Die ontwikkeling maakt B2B Marketing in mijn ogen boeiender dan ooit. Klanten zijn méér dan data, het zijn mensen binnen organisaties met unieke behoeften en dynamieken. Het belang van merken wordt daarmee ook groter, omdat emotie – zelfs in zakelijke besluitvorming – een cruciale rol speelt.’

Een vakgebied met nieuwe allure

Joost Niepoth herkent die verschuiving. Hij ziet hoe de creativiteit in B2B Marketing eindelijk de waardering krijgt die het verdient. ‘Hardnekkige vooroordelen verdwijnen. Steeds meer professionals ontdekken dat B2B verre van saai is en dat een sterk merk cruciaal is. Vooruitstrevende bedrijven experimenteren zelfs met platforms zoals TikTok. Dat was tot voor kort ondenkbaar in onze sector. Het laat zien dat ook zakelijke beslissers gewoon mensen zijn.’

Joost benadrukt dat het succes van B2B Marketing niet alleen in innovatieve platforms en campagnes zit, maar juist in het feit dat de waarde van het vak steeds beter meetbaar wordt. ‘B2B Marketeers kunnen steeds overtuigender aantonen dat wat wij doen meetbare en structurele waarde toevoegt. De grootste uitdaging blijft dat het een langetermijnspel is. Als je op zoek bent naar instant gratification, zit je in het verkeerde vak.’

Nieuwe talenten, dezelfde missie

Het vertrek van Rik en Joost betekent niet dat hun werk stopt. Beiden benadrukken het belang van kennisdeling en samenwerking binnen de community. Joost vat het mooi samen: ‘Ik gun elke marketeer de kans om ervaringen met elkaar uit te wisselen. In de afgelopen zes jaar heb ik gezien hoe waardevol dat is.’

De NIMA Community B2B Marketing staat aan de vooravond van een nieuwe fase, met frisse gezichten die het stokje overnemen. De nalatenschap van het afscheid nemende duo – het bouwen aan een sector die lef, creativiteit en verbinding hoog in het vaandel heeft – blijft als een stevige basis staan. De herboren aandacht voor B2B Marketing heeft inmiddels bewezen dat het geen trend is, maar een structurele evolutie.