Als marketeers vinden we het vaak heel fijn om campagnes te analyseren. Wat werkt er wel en wat werkt er niet. Hoe worden we beter? Meten is weten is dan ook een gevleugelde uitspraak onder marketeers. Maar hoe belangrijk is dat meten nou eigenlijk? Kunnen we überhaupt wel alles meten dat we zouden willen weten? En hechten we er niet veel te veel waarden aan?
Christien van Dijk doet in het kader van haar master Data Driven Business aan de Hogeschool van Utrecht onderzoek naar marketing analytics. Het doel van het onderzoek is om een marketing analytics maturity model te ontwerpen. Met dit model kunnen bedrijven meten waar zij staan op het gebied van data-gedreven marketing en welke stappen er nog ondernomen kunnen worden om verder te komen op dit gebied. Hierbij onderzoekt ze welke elementen belangrijk of misschien zelfs noodzakelijk zijn om te werken met data-gedreven marketing.
‘Binnen de wetenschappelijke literatuur ontbreekt het nog aan een generiek marketing analytics maturity model en dat gat wil ik met dit onderzoek graag opvullen’, aldus Christien.
Op basis van haar literatuuronderzoek heeft Christien een set met 20 statements opgesteld, welke ze graag voorlegt aan de marketeers van Nederland. Zij kunnen beoordelen in hoeverre ze het eens zijn met de statements. Ben je benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek? Vul dan de enquête in via deze link en ontvang het eindrapport per mail.