22 april zijn de Dutch Marketing Awards uitgereikt. Vanuit het Capital C gebouw in Amsterdam, werden deze felbegeerde gele M-trofee’s virtueel uitgereikt aan winnaars in zeven categorieën. Het event was geheel corona-proof op afstand via een live-stream te volgen.
Uiteraard hebben de winnaars van de Dutch Marketing Awards de prijs ook fysiek overhandigd gekregen. Dit keer waren we bij Ajax, die de prijs ‘Marketing Transformer of the Year’ heeft gewonnen. We stelde Cas Biesta, head of marketing & brand partnerships een aantal vragen.
Naast trotse winnaar van deze DMA-categorie, is Ajax (in de persoon van Cas Biesta) ook aanwezig als spreker op NIMA Marketing Day, 9 september aanstaande.
Hoe vind je het dat jullie een Dutch Marketing Award hebben gewonnen?
Het gaat bij ons om de prijzen op het veld. Maar het is een eer dat we afgelopen seizoen ook meerdere vakprijzen buiten het veld mochten ontvangen vanwege de marketing- en mediaprestaties. Het is een erkenning voor het vele werk dat er is gedaan, vanuit een heel heldere visie en strategie, door meerdere afdelingen en enthousiaste professionals.
Had je verwacht te winnen?
Als we meedoen willen we altijd voor de winst gaan. Maar wij weten ook dat we met heel bescheiden marketingbudgetten werken in vergelijking met grote marketingorganisaties en grote merken buiten de sport. Dus winnen hadden we wel gehoopt, niet met zekerheid verwacht. En tevens een bevestiging dat naast budget & middelen, vooral ook creativiteit, een duidelijke strategie en hele goede executie het verschil kan maken in prestaties en impact. Net zoals op het veld.
Kun je vertellen wat de highlights waren uit jullie case?
Een aantal jaar geleden zijn we gaan bouwen. Beginnend vanuit het voetbal en de fans, die staan altijd centraal. Dat is waar Ajax voor staat. Van daaruit is de marketing en commerciële strategie voortgekomen. Met als resultaat:
- duidelijke en consistente ‘For the Future’ positionering met daarmee het uitbouwen van Ajax als een internationale club en merk
- het juiste samenspel tussen club, sportief, merk (al spreken we liever over de club, dan merk) en commercie
- digitale marketingvisie met een gesegmenteerde aanpak en vernieuwende proposities
- spraakmakende en passende social media content, met als resultaat sterke stijging van miljoenen volgers wereldwijd
- marketing als integraal onderdeel van de business en niet als losstaande ‘visuele verpakkingsafdeling’, met als resultaat significante commerciële groei. Het resultaat van sportief en commercieel duidelijk beleid.
Hebben jullie meer erkenning vanuit de industrie gekregen door het winnen van een Dutch Marketing Award?
We hebben heel veel reacties ontvangen. Natuurlijk van partners en van binnen de voetbal- en sportwereld, maar vooral ook van buiten de sportsector. Je merkt dat zij die wat verder buiten de sport staan, soms onterecht met wat vooroordelen kijken naar de sport, daar waar het gaat om marketing en strategie. Hiermee laten we zien dat er ook op dit terrein met de koplopers mee kunnen, dat maakt trots. En is denk ik ook goed voor het aanzien van de sportsector, want daar gebeuren hele goede en mooie dingen.
Welke tip heb je voor potentiële kandidaten?
Start vanuit de kern van je bestaan. Vanuit daar je onderscheidend vermogen analyseren, optimaliseren en uitlichten. Laat daarbij je zwakke punten geen vijand worden, maar richt je vooral op je sterke wapens. Houd marketing dicht op de business en organisatie. In ons geval zijn voetbal en de fans het vetrekpunt, de rest volgt. Wees consequent en consistent. Haal ook inspiratie uit andere sectoren, maar zorg vooral dat je elkaar inspireert en motiveert door anders te blijven denken. En heb altijd de drive om te winnen. In ons geval vooral óp, maar zeker ook naast het veld.
Wil je de presentatie van Cas Biesta 9 september op NIMA Marketing Day niet missen? Bestel dan je ticket via de banner hier onder.