Als er in de media iets gebeurt dat niet door de beugel kan, weet je dat vaak het eerst van een programmasponsor omdat die er als de kippen bij is om een statement uit te brengen. Een statement waarin het zich vaak zonder enige uitleg over het waarom of met wat algemeenheden distantieert van een bepaald voorval dat niet kan rekenen op de goedkeuring van een breed publiek
Er is inmiddels een hele reeks van programma’s die het met minder sponsors moet stellen. The Voice is als merk terecht uitgespeeld. Het is een herkenbaar patroon: iemand doet of zegt iets in de media, er ontstaat ophef, dan verontwaardiging en dan 3, 2, 1…… merken trekken zich terug. Dan volgt een batterij talkshow-aanschuivers die het allemaal verafschuwen en vervolgens gaan we weer over tot de orde van de dag. Eerst las ik dit stukje over T-Mobile en vervolgens duurde het bijna een week voordat de Voice-rel echt losbarstte en iedereen in Hilversum en daarbuiten zijn afschuw uitsprak.
Dit artikel is geschreven door Stef Heutink en verscheen eerder op