Floor van Beek SMP, manager marketing en communicatie Benelux bij BouWatch heeft zich de afgelopen jaren met hart en ziel ingezet voor de NIMA Community Regio Oost. Per 1 januari 2022 maakt zij de overstap naar een andere de community van de Senior Professionals. Samen met Floor blikken we terug op haar periode bij het bestuur van NIMA Oost en kijken we vooruit naar alles wat ze gaat ondernemen met de Senior Professionals.
Wat vind je van het concept NIMA Communities?
Vanaf het eerste uur ondersteun ik het concept van de NIMA Communities. Ik geloof in een leven lang leren, vooral binnen ons roerige en snel veranderende vak. Natuurlijk kun je leren uit opleidingen en masterclasses zoals NIMA bijvoorbeeld aanbiedt, maar hoe mooi is het om te leren van vakgenoten? Ik ben van mening dat je zoveel meer kennis en inspiratie kunt halen door in contact te zijn met elkaar en ervaringen uit te wisselen. Het heeft mij geholpen om verhalen te horen uit compleet andere markten of bedrijven. Er is altijd iets wat je eruit opsteekt wat ook in je eigen carrière van pas komt.
Hoelang heb je bij de NIMA Community Regio Oost gezeten?
Ik ben in 2014 gestart en heb acht jaar met ontzettend veel plezier geholpen aan het bouwen van het netwerk in het oosten van het land. De regio is groot en gaat van Arnhem en Apeldoorn tot Enschede en Zwolle. Ik kwam erachter dat er veel mooie bedrijven in deze regio zitten. Ik heb het geluk gehad met ontzettend bevlogen en deskundige mensen in het bestuur te mogen zitten. Mensen waar ik veel van heb geleerd, maar waar ik vooral ook veel plezier mee heb gehad. Gelukkig woon ik in regio Oost, dus ik zal de bijeenkomsten gewoon blijven volgen (en er komt weer een mooi programma aan).
Wat was je hoogtepunt bij NIMA Oost?
Ik vond het erg leuk te zien dat diverse collega’s uit mijn team graag een bezoek brachten aan de bijeenkomsten, dat voelde altijd als een soort teamuitje waar ik erg trots op was. We hebben zoveel interessante bijeenkomsten gehad dat ik het moeilijk vind er eentje uit te kiezen. Als bestuur probeerden we altijd de combinatie te vinden tussen bedrijfsbezoeken en een verhaal over een bepaald thema of ontwikkeling. De bijeenkomsten werden goed gewaardeerd, waarbij een kijkje in de keuken stiekem toch wel echt het leukst was. We hebben interessante verhalen gehoord bij onder andere Auping, Grolsch, Adwise, PEC Zwolle, Wehkamp en Johma, maar ook heb ik genoten van lezingen over merkpositionering, het bouwen aan 9+ organisaties, moreel leiderschap en zelfs een onderwerp als geurmarketing kwam eens aan bod.
Wat maakte dat je als bestuurslid betrokken bent geraakt bij NIMA Oost?
Mijn marketinghart is sneller gaan kloppen toen ik mijn opleiding NIMA C deed bij SRM. Er ging zo’n wereld voor mij open: sterke docenten met diverse achtergronden en intensieve samenwerking binnen de groep. Ik heb veel gehad aan contact met vakgenoten en ik wilde dat graag behouden. Toen kort daarna de oproep door NIMA werd gedaan, heb ik direct gesolliciteerd op de functie in het bestuur. Ik raad het iedereen aan om een poosje te doen of eens een bijeenkomst te bezoeken. Er zijn diverse NIMA Communities actief op regionaal vlak en gericht op een specifiek vakgebied dus voor ieder wat wils.
Wat maakt dat je ervoor hebt gekozen om bij het Senior Professionals-bestuur te gaan?
Helaas heeft corona ervoor gezorgd dat bezoeken en fysieke meetings even niet konden worden georganiseerd en kwam ons werk in de regio op een lager pitje te staan. Toen kwam ook het gevoel opborrelen dat het tijd is voor iets nieuws binnen NIMA. Rouleren is goed, en ook om ruimte te maken voor enthousiastelingen in het bestuur van NIMA Oost.
De overstap naar de Senior Professionals Community was een bewuste keuze en ik ben blij dat ik mocht toetreden. Als Senior Marketing Professional volgde ik het netwerk en ik was gecharmeerd van de aanpak: ruimte voor scherpe inhoudelijke discussie met andere senior professionals, aandacht voor onderzoek en trends, de mogelijkheid om dieper op een onderwerp in te gaan en veel interactie. Én, het geeft mij de mogelijkheid samen te werken met een voor mij nieuw team waar ik veel van kan leren. Natuurlijk kan ik zo ook in contact te blijven met NIMA, waar ook veel leuke en enthousiaste mensen werken met een hart voor marketing.
Welke ideeën heb je voor de community?
Er lopen momenteel interessante initiatieven waar ik actief aan deelneem om de community beter te leren kennen zoals het Mastermind-programma, een vorm van intervisie. Onderwerpen die mij aanspreken en waar ik graag aandacht aan wil schenken zijn het toegankelijk maken van onderzoek en de doorvertaling ervan naar de praktijk. Ook zou ik graag nog beter de toegevoegde waarde van een goed opgeleide professional willen helpen uitdragen. We hebben gecertificeerde mensen met veel kennis en ervaring rondlopen, maar de buitenwereld is nog niet goed bekend met de voordelen van zo iemand in je team. Ook is bij veel organisaties vaak alleen oog voor de promotie- en communicatieaspecten van ons vak, terwijl marketing op zoveel meer vlakken waarde kan toevoegen. Daar kunnen we met elkaar meer aandacht aan schenken en daar wil ik graag aan bijdragen.
Wil je meer informatie over hoe je een Senior Professional wordt en of blijft, klik dan op de onderstaande knop.