Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
De Buyer Persona is de strontvlieg van de marketingconcepten De redactie

Iedere B2B marketeer kent het wel, de ‘buyer persona’. Vanuit verschillende hoeken in B2B marketing land duiken ze op als strontvliegen rond een verse hondendrol op een warme zomerdag. Wees eens eerlijk: wie heeft er wel eens een succesvolle marketingcampagne gedraaid waaruit bleek dat de bedachte buyer persona echt bestaat? In dit artikel ontleden we …

Lees meer
Help, de kosten stijgen! Wat is je prijsstrategie? De redactie

Veel bedrijven hebben last van de hoogste kostenstijging van de afgelopen dertig jaar. Hoe om te gaan met inflatie in B2B? Zes tips Inflatie en kostenstijging brengen de nodige problemen met zich mee, want prijsverhogingen kunnen de relatie met de klant flink onder druk zetten. Maar wie de gestegen kosten niet snel volledig kan doorrekenen, ziet marge …

Lees meer
De donkere kant van digital marketing De redactie

Het spanningsveld zorgt ervoor dat veel digital marketeers gaan sturen op de data waar ze wél controle over hebben. We zijn geneigd om in het vakgebied van digital marketing beslissingen vooral te baseren op cognitie, op cijfers, op denken vanuit ons hoofd. Dat zorgt ervoor dat marketeers niet altijd ‘in touch’ zijn met hoe de …

Lees meer
Inhaker der inhakers: de grappigste #1april-grappen van 2022 De redactie

Per duikboot door de gracht van Groenlo of met je reet door de kontfiguurator-app Jazeker, humor werkt. Altijd. Er verschijnt altijd wel een aantal hoogst opmerkelijke persberichten in de redactiemailbox, maar richting dé datum lezen we toch wel twee keer voordat we iets aannemen. Hoe zat het dit jaar? Je kunt trouwen in een echte ANWB-outfit, Lidl …

Lees meer
Ritson’s 10 marketing hacks to help small businesses go big De redactie

From a new recipe for pic n’ mix comms, to making extreme choices, Mark Ritson shares his marketing twists that can help SMEs get big brand outcomes. There’s an assumption within business that organisation size correlates strongly with marketing competence, an unfair conclusion according to Mark Ritson. The Marketing Week columnist and Mini MBA founder …

Lees meer
‘Reclame voor gokken verbieden’ De redactie

Reclames voor gokbedrijven worden aan banden gelegd. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming wil ‘ongerichte’ reclame – en dan vooral met bekende Nederlanders zoals ex-voetballers – voor risicovolle kansspelen op termijn verbieden.’ Zo bericht NOS.nl De Kamer had volgens NOS.nl het kabinet gevraagd om zo spoedig mogelijk met een dergelijk verbod te komen.In oktober vorig jaar is …

Lees meer
[blog] Schaarste op de arbeidsmarkt bestaat niet De redactie

‘De krapte op dit moment maakt dat alles uit de kast wordt gehaald om goede mensen te krijgen’ Heb je dat ook? Maandenlang zoeken naar een nieuwe collega en dan nog niet de goede gevonden? Hoe krijg je jouw vacature gevuld in je marketingteam? Vind maar eens iemand met de benodigde digital skills. Zonder goede …

Lees meer
Zo haal je het maximale uit je contentteam. Vijf Tips. De redactie

‘Waarschijnlijk kom je erachter dat skills overlappen. Da’s hartstikke fijn.’ Het samenstellen en onderhouden van een goed contentteam is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je nu écht of je alle expertise in huis hebt? Eerder vertelden we al hoe je selecteert op skills in plaats van functietitels. In dit artikel lees je hoe …

Lees meer
Het belang van video in je online marketingstrategie De redactie

Vier tips voor winnende video’s We zien de opmars van video. Al jaren… Maar videomarketing wordt nu ook steeds belangrijker voor je algemene marketingstrategie. In 2021 gaf 86% van de bedrijven aan video als marketingtool in te zetten. Bovendien zegt 93% van hen dat het een cruciaal onderdeel van hun strategie is. Daarbij heeft recent …

Lees meer