Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
Speel in op de (post) Covid wereld van de consument in je plan voor 2022 De redactie

Take-outs uit het “State of Consumer 2022” rapport van Nielsen Nu we Corona langzaam maar zeker achter ons laten, kijkt Nielsen in een uitgebreid wereldwijd rapport naar consumentengedrag terug op de afgelopen twee jaar en vooruit naar 2022 in “The 2022 state of consumers” (januari 2022). We keken ernaar en serveren jou de take-outs in hapklare …

Lees meer
Mensen zijn geen data De redactie

Als je de film Don’t look up op Netflix nog niet hebt gezien, is dit zeker een aanrader. Het is een uitstekende gesprekstarter en de film bevat veel lessen over onze cultuur die we heel goed kunnen gebruiken. En ik heb het hier niet over de vergelijking van een naderende komeet die de aarde zal …

Lees meer
Online video niet meer weg te denken uit de marketingstrategie De redactie

Online Video Monitor 2021: kwaliteit is belangrijker dan ooit Online video krijgt een steeds prominentere rol in de marketingstrategie en -plannen van organisaties. En dat is niet gek, aangezien we sinds COVID-19 steeds meer remote werken en er meer mogelijk is met video. Dit blijkt ook uit de jaarlijkse Online Video Monitor (OVM) die Quadia met …

Lees meer
Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool? De redactie

De tijd dat je rond je twintigste een diploma haalde en daar je hele arbeidzame leven op kon teren is voorbij. We praten tegenwoordig over een leven lang leren, want het is niet uitgesloten dat je misschien vaker dan je wenselijk is van baan verandert, en zelfs van sector naar sector springt. Zo is het …

Lees meer
De Metagids #12: Splinternet De redactie

Gehersenspoeld door propaganda en leugens van staatsmedia wordt in Rusland een alternatieve realiteit gecreëerd In de dystopische toekomstroman ‘1984’ beschrijft George Orwell een toekomstige maatschappij die gebukt gaat onder een totalitair regime. Het ‘Ministerie van Waarheid’ verdraait en verhult de waarheid voortdurend om de continu veranderende verhaallijn van de machthebbende Partij te onderschrijven. Als de …

Lees meer
Content is king, maar waar vind ik de tijd? De redactie

Het was in januari 1996, dat Bill Gates een artikel publiceerde met de titel ‘Content is King’. Bill Gates doelde met deze epische uitspraak op een stroom van vrije content binnen de mogelijkheden van het internet. Dat we deze zin nog steeds gebruiken in onze dagelijkse marketingpraktijk, laat zien dat Bill een vooruitziende blik had. …

Lees meer
Computer says no   De redactie

Ken je dat? Onlangs was ik aan het winkelen en zag een mooi vest. Maar hoe frustrerend als je hoort dat de korting pas morgen ingaat? ‘Sorry mevrouw, ik kan ‘m nu niet afrekenen, dan geeft hij de korting nog niet.’ Computer says no… Leuk hoor die automatisering, maar hoe zorg je ervoor dat je …

Lees meer
Mark Ritson’s spiekbriefje voor het verhogen van prijzen De redactie

Veel marketeers zullen vanwege de inflatie de prijzen van hun product moeten verhogen, maar wat is de beste manier om dit te doen? Mark Ritson helpt de marketeer in nood met een spiekbriefje, gepubliceerd op Marketing Week. De verwachte kosten, organisatorische issues en gevolgen van een prijsstijging weerhouden marketeers er vaak van om door te …

Lees meer
Byron Sharp over mond-tot-mondreclame De redactie

Op Marketingfacts lees je genoeg over Byron Sharp. Of het nu gaat over purpose, Category Entry Points of gewoon een goed en bondige samenvatting. In dit artikel kijken we specifiek naar zijn visie op Word of Mouth Marketing. En de bijkomende mythes. Volgens sommigen is mond-tot-mondreclame (niet: mond-op-mondreclame) de Heilige Graal voor markteers maar de afgelopen jaren onderbelicht. Deel …

Lees meer