Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
‘Marketing wordt beter begrepen en beter gewaardeerd’ De redactie

Omvangrijk Brits onderzoek wijst uit dat veel marketingprofessionals door de covidcrisis in hun kracht werden gezet Het strategisch belang dat aan marketing wordt gehecht neemt toe. Dat stelt althans Marketingweek-auteur Charlotte Rogers, naar aanleiding van de 2022 Marketing Week Career and Salary Survey. Marketing wordt volgens respondenten steeds beter gewaardeerd vanwege zijn strategische rol in het …

Lees meer
De Metagids #5: Trendcyclus krijgt de vorm van een haaienvin De redactie

In de vorige Metagids (nummer 4, Hoe TikTok iedere seconde onze cultuur verder vormgeeft) schreef ik hoe Generatie Z en Alpha, de generaties die nooit een tijdperk zonder internet hebben meegemaakt, met hun online gedrag en taalgebruik het internet van de toekomst (lees: metaversum) vormgeven. “De hieruit voortvloeiende internetcultuur domineert inmiddels alle bestaande culturen en geeft zo …

Lees meer
Social media in Nederland 2022: WhatsApp minder intensief gebruikt, opmars TikTok zet door De redactie

Voor het eerst inzicht in het gebruik van Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit en Twitch Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022, het …

Lees meer
Zeven argumenten tegen flitsbezorging De redactie

‘Ammehoela met je “Het leven moet snel en frictieloos zijn’ Hier op Marketingfacts houden we het doorgaans graag bij de feiten, onderzoek, facts en figures en af en toe wat trends en goed gefundeerde opinie. Over flitsbezorging hadden we hier vanuit MeMo2 al heel wat feiten, maar je leest de afgelopen maanden ook heel veel opinie, die best wel alle kanten op …

Lees meer
Aandacht voor reclame: De invloed van het medium op het effect De redactie

In haar boek ‘The Attention Economy and How Media Works’ beschrijft Karen Nelson-Field wat er mis is met het huidige media ecosysteem. Door het boek heen staan ook interessante inzichten waarmee we media op een nieuwe manier kunnen plannen en beoordelen. Dit heeft alles te maken met aandacht. Het idee dat consumenten alleen maar heel bewust met …

Lees meer
De Metagids #4: Hoe TikTok iedere seconde onze cultuur verder vormgeeft De redactie

Beeldbepalende Kim Kardashian, be like Airpods met je grote tieten, TikTok als leerplatform en boekopleving Het metaversum wordt omschreven als een “online plek, die een combinatie is van virtual reality, augmented reality, internet, entertainmentervaringen, gamen en werken op afstand”. Het is een omgeving waarin Generatie Z en Alpha zich als een vis in het water voelen, aangezien zij …

Lees meer
Jocelyn Rebbens: ‘Meer dan ooit willen we extra uitdaging, verbinding en samenwerking’ De redactie

Het hybirde werken is het nieuwe normaal. Maar meer dan ooit is er behoefte aan extra uitdaging, verbinding en samenwerking. Naast het updaten van je vakkennis en de invloed van de verdergaande digitalisering, worden er steeds meer sociaal emotionele vaardigheden van je gevraagd. Reden te meer voor een frisse blik op je personal branding en …

Lees meer
De Metagids (#3): Internetreligie en de financialisering van het internet door Web3 De redactie

Het aanstaande metaversum is gebaseerd op Web3. Het is een logische evolutie op het statische Web1 (lezen) en het interactieve Web2 (lezen en schrijven). Web3 voegt hier eigenaarschap aan toe. Dankzij cryptotechnologie is het voortaan mogelijk om een stukje van het internet, een stukje internetgeschiedenis of een stukje internetcultuur te bezitten.  Web3 introduceert dus digitale …

Lees meer
Hoe bureaus een metaverse uitleggen De redactie

Enige begeleiding bij het voorzichtig volgen is zinvol Het is dé toekomst van internet, een schuimende investeringsmarkt, het is een worsteling over de structuur van hoe wij mensen met elkaar zullen omgaan, of het is een spel: de metaverse is blijkbaar overal – dit is hoe bureaus het pitchen. Of liever gezegd, de misschien wel scherpste …

Lees meer