Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
Marketing’s opportunity is huge, marketers just need to believe De redactie

Confidence in business and marketing is returning. Now it’s time for marketers to realise their own potential. To state the bleedin’ obvious – the last two years have been mightily disruptive. Two years ago, many of you would have been reduced to expletive strewn incredulity on regular occasions, a state that developed into shades of …

Lees meer
Meer activistische sponsoring graag De redactie

Als er in de media iets gebeurt dat niet door de beugel kan, weet je dat vaak het eerst van een programmasponsor omdat die er als de kippen bij is om een statement uit te brengen. Een statement waarin het zich vaak zonder enige uitleg over het waarom of met wat algemeenheden distantieert van een …

Lees meer
De Metagids #2: Trapped in the Metaverse, heibel over Web3 en TikTok groter dan Google De redactie

Mijn oog viel afgelopen week op twee belangrijke gebeurtenissen, waar gek genoeg in de Nederlandse media weinig aandacht aan is geschonken. Terwijl volgens mij beide voorvallen toch echt bepalend zijn voor de richting waarin het metaversum zich ontwikkelt. TikTok meest bezochte website in 2021 Allereerst maakte Cloudfare, een cloud-infrastructuurbedrijf dat het internetverkeer meet, bekend dat TikTok ’s …

Lees meer
Schermtijd Nederlander gemiddeld op 5,5 uur per dag De redactie

Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd. Dat blijkt uit onderzoek van TEAM LEWIS in samenwerking …

Lees meer
Mogelijk verbod Google Analytics voorbode voor veel bredere impact De redactie

Wat zijn de gevolgen voor het gebruik van Google Analytics in Nederland? Volgens een uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder DSB van 13 januari 2022 overtreedt Google Analytics de GDPR wetgeving. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens, de Nederlandse toezichthouder, onderzoekt momenteel 2 klachten over het gebruik van Google Analytics. De impact van een dergelijke uitspraak is echter veel …

Lees meer
De Metagids #1: Over Generatie Z en Alpha, Kwebbelkop, Oculus en Web 3.0 De redactie

Inmiddels maakt 1 op de 3 mensen op deze aardbol deel uit van Generatie Z. Het is de generatie die geboren is tussen 1996 en 2015. Deze week verschenen er een aantal artikelen, rapporten en statistieken die nader inzicht geven in de leefwereld van deze generatie. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts “gids” ik jullie …

Lees meer
Digitale skillset marketeers: Het is hopeloos De redactie

Oplossing: Investeren in voortdurende ontwikkeling marketingteams. Nieuw onderzoek van het Chartered Institute of Marketing (CIM) stelt dat marketeers het innovatietempo op het gebied van nieuwe marketingtechnologieën en zich snel ontwikkelende sociale mediaplatformen niet goed kunnen bijhouden. De digitale skillset laat zwaar te wensen over. Het is hopeloos, want de ontwikkelingen gaan sneller en sneller. De enige oplossing: permanente educatie. Niet onlogisch, …

Lees meer
Internal branding; hoe je de binnenkant met de buitenkant verbindt De redactie

Lara Molendijk: ‘Mijn overtuiging is dat sterke merken, beter dan de politiek, een positief verschil kunnen maken in de wereld.’ De NIMA Internal Branding Community heeft sinds het begin van dit jaar een nieuwe voorzitter. Lara Molendijk neemt het over van haar voorganger Joost van Gelder. Joost: ‘Vol trots en vertrouwen draag ik het stokje …

Lees meer
Van de metaverse tot merkinclusiviteit, 5 digitale trends voor 2022 De redactie

2022 wordt het jaar van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties Het jaar 2022 heeft flink wat in petto voor ons op het gebied van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties. We kampen met andere uitdagingen, maar zien genoeg kansen om bedrijven sneller dan ooit te laten groeien. Dit zijn de belangrijkste digitale …

Lees meer