Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
De marketingpodcast van NIMA en SRM. Ook in het nieuwe jaar kan je je laten inspireren door onze nieuwe podcasts Marketing Break! In deze podcasts van NIMA en SRM gaat marketingdocent en –strateeg Karel Zwaan in gesprek met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland. Het doel? Van elkaar leren over het mooiste vak dat …
Starling stelt dat wegblijven als Facebook-adverteerder ‘geen merkbare achteruitgang’ in marketingprestaties heeft veroorzaakt De Britse Starling Bank die in december stopte met adverteren op Facebook en Instagram om zijn klanten te ‘beschermen’ heeft aangegeven dat het zijn beslissing niet zal terugdraaien totdat Meta financiële fraudeurs harder aanpakt die gebruik maken van zijn platforms. Het weghalen …
Tim Zuidgeest van Unravel Research reageert op commentaar van concullega Neurensics Wat is de waarde van de éne ten opzichte van de andere methode in neuromarketing, of beter: marketing met behulp van breinonderzoek? Daarover zijn twee vooraanstaande neuromarketing-dienstverleners het onderling oneens. En dat is relevant voor het marketingvak, want er gaat nogal wat geld en tijd …
De opkomst van massamedia aan het begin van de twintigste eeuw veroorzaakte een informatierevolutie die net zo grillig en chaotisch is als die waar we vandaag in zitten. De manier waarop wetgevers, rechters en het publiek destijds reageerden (in de VS) geeft ons goede handvatten voor het doorvoeren van vergaande regulering van social media. Regulering, …
In de afgelopen 24 jaar heb ik regelmatig mijn observaties over de wereld van merken en merktransformatie gedeeld. Dat doe ik altijd het liefst vanuit zakelijk perspectief. Voor de meeste organisaties is ‘het merk’ immers hun meest waardevolle immateriële bezit. Nu we een veelbewogen jaar achter ons laten en onze blik op 2022 richten, heb …
Van Max tot boosterprik, van persconferenties, rellen en code rood tot Songfestival Ook dit jaar kende z’n ups en downs en dat is te zien aan de zoekopdrachten in Nederland. Nadat vorig jaar in het teken stond van corona, was er hoop op 2021 gevestigd. Het jaar waarin het leven hopelijk weer een beetje normaal …
From Reebok to Tiffany, Bezos to Burger King, brand purpose to Meta, Marketing Week’s trusty columnist reveals his top 10 marketing moments of the year. 10. Peloton capitalises on the death of Sex and the City’s Mr Big It may have only happened last week, but Peloton’s reaction to the death of Mr Big in …
Bestedingen in 2021 met 10 procent gestegen Nederlandse adverteerders gaven, ondanks weer een coronajaar, meer uit aan reclame in 2021 ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe is er in 2021 meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven. Het gaat hier om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), Out of Home en bioscoopreclame. Al …
‘Content moet in middelen, boodschap en tone of voice beter worden afgestemd op de doelgroep’ Een onderzoek dat ons op de drempel van het echte begin van de kerstvakantie een wenkbrauw deed optrekken. Marketingbureau DNA \ LTB verrichtte eigen onderzoek onder Nederlandse IT’ers en die zeggen te vinden het marketingaanbod van IT- en techbedrijven vaak …