Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
‘Cancel culture nekt creativiteit’ De redactie

De stelling staat dit keer in het teken van de cancel culture, een heikel onderwerp waar veel marketeers hun vingers niet aan durven te branden maar wel steeds vaker mee te maken krijgen. De cancel culture, een vloek of een zegen voor merken? Michael Blankert (Just Eat Takeaway.com), Marc van Eck RM (New Growth Strategies), …

Lees meer
Marketing&Facts: Wereldwijde marketingbudgetten De redactie

Marketinguitgaven nemen langzaamaan weer wat toe Toen corona net in de lucht was en de eerste lockdowns van kracht werden, namen de marketingbudgetten direct af. De lastig te voorspellen toekomst en bijbehorende onzekerheid stemden veel marketeers niet altijd even optimistisch. Maar hoe zit dat nu? WARC zocht dat uit en wij lazen mee. Feiten en figuren. …

Lees meer
‘Ineens’ steunen LGBTQIA+ community tijdens Pride schijnheilig De redactie

Retail en horecaondernemers die ‘ineens’ tijdens Pride laten zien dat ze de LGBTQIA+ community steunen, wordt door bijna een kwart van de Nederlanders (23%) gezien als schijnheilig. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.127 consumenten uitgevoerd door Lightspeed. Eén op de tien Nederlanders vindt dat er eigenlijk het hele jaar door aandacht zou moeten zijn voor …

Lees meer
NMD21: Miedema: ‘Content maak je voor je klant, niet voor je categoriemanagers’ De redactie

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Laurens Miedema, manager Marketing en Communicatie van Gamma neemt een van de presentaties voor zijn rekening. Een korte kennismaking. Laurens is na zijn studie Economie aan de UvA sinds jaar en dag actief in diverse rollen bij bouwmarktorganisatie InterGamma. Na …

Lees meer
Marketing&Facts: Wie betaalt sport? De redactie

Aantal sponsorende gokbedrijven neemt af, construction & engineering neemt toe Sport en sponsoring zijn met elkaar verbonden als de trein met het spoor. Ze hebben elkaar nodig. Zonder de bekende borden langs het veld en de logo’s op de sportkleding is het voor een sportclub of -event lastig om te blijven leven. Welke sector is momenteel …

Lees meer
Marketing&Facts: Podcastluisteraars De redactie

Van podcasts onderweg naar podcast thuis op de bank Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Op weg naar het werk in de auto, via oordopjes op de fiets of luidkeels via de speakers in de woonkamer, overal kun je luisteren naar casts die je interesseren. Hoeveel mensen luisteren naar de …

Lees meer
De toekomst van adverteren: product placement! De redactie

Adverteren rondom series en films wordt steeds lastiger met al dat streaming-gebeuren. Oplossing? Product placement! Linear tv-kijken wordt steeds minder vaak gedaan, waardoor de aantrekkelijkheid voor adverteerders om met commercials rondom uitzendingen op vaste tijdstippen te gaan zitten, sterk verminderd is. Mensen kijken steeds vaker via onder andere streaming-diensten en daar zijn nu juist geen advertenties …

Lees meer
Marketing&Facts: ‘Strijd tussen marketing en IT’ De redactie

Op samenwerkingsgebied lopen marketing en IT niet altijd met elkaar in de pas Afgaande op een blog van Driek Geurtsen, oprichter en CEO van One4Marketing, is de samenwerking tussen marketing en IT cru-ci-aal voor bedrijfssucces. Toch blijkt dit zeker niet altijd het geval en lopen de twee ‘afdelingen’geregeld over en langs elkaar heen. Feiten en …

Lees meer
Bromvliegeffect: waarom kleine dingen je gedrag sturen De redactie

Het bromvliegeffect is mij niet vreemd. Zodra dit gezoem in ons huis klinkt, springt mijn vrouw op en grijpt de vliegenmepper. Er volgt dan een hilarische achtervolging waarbij in 90 procent van de gevallen de bromvlieg het moet ontgelden. Dat zo’n klein beestje zoveel energie bij haar losmaakt is ongekend. Het is een mooie metafoor voor de …

Lees meer