Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
NMD21: Ter Brugge en Van Dun De redactie

‘Keuzes uit het verleden kunnen je langzaam maken, terwijl technologie steeds sneller ontwikkeld’ Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Henk-Jan ter Brugge (rechts), Global marketing technology strategist en Joost van Dun (links), Director Experience & Conversion digital platforms van Philips nemen een van de presentaties voor …

Lees meer
De consumentendroom is dood De redactie

Anno 2021 zijn consumenten niet langer op zoek naar verwezenlijking van de consumentendroom gericht op status, lust en macht, maar zijn ze op zoek naar een oprecht en realistisch beeld van wat een bedrijf kan bijdragen aan hun leven en de maatschappij. De tijd dat bedrijven streven naar het realiseren van een ‘universele’ consumentendroom is …

Lees meer
De vier insights uit een halfjaar Marketingfacts De redactie

Na een halfjaar en ruim 75 posts verder zit mijn periode op de redactie van Marketingfacts erop. Toch is dit niet de laatste keer dat jullie van mij horen. Ik laat een erfenis achter op de website: elke werkdag in augustus kun je een opmerkelijk marketingfeitje van me verwachten… Maar goed, dat ik de redactie …

Lees meer
Netflix op nummer één in Nederlandse TikTok Top 25 De redactie

Social media bureau Somention lanceert de Nederlandse Tiktok Top 25; een onafhankelijk onderzoek naar de meest succesvolle merken op Tiktok van het afgelopen half jaar. Netflix is de eerste nummer één. Dat de eerste plek op de ranglijst voor Netflix Nederland is, mag een verrassing heten. Het bedrijf is pas sinds april dit jaar actief …

Lees meer
Wat maakt een merk the best in class op social? De redactie

Amerikaans onderzoek brengt de verschillen in kaart tussen wat consumenten en wat marketeers daarvan denken Veel merken zijn actief op sociale media en hebben daar dan ook veelal een heel team zitten om met consumenten in contact te zijn en te blijven. Vraag is dan wel hoe je je daar kunt onderscheiden van concurrenten, dus …

Lees meer
B2B-hengelen in een markt die er niet is De redactie

‘Vooral het merk kan enorme waarde te creëren voor bedrijven. Misschien dat 20 procent van de bedrijven dat begrijpt’ Het Ehrenberg-Bass Institute, bekend van Byron Sharp heeft zijn pijlen gericht op effectiviteit van marketing in B2B en kletste er vorige week weer eens tegenaan door botweg te stellen dat 95 procent van de B2B-kopers gewoon niet …

Lees meer
Efteling stoot Bol.com van troon in Instagram Top 100 De redactie

Het Instagram account van de Efteling heeft het volgens Somention dit kwartaal goed gedaan en heeft daarmee de koppositie bereikt. Social media bureau Somention maakt de lijst van de 100 meest invloedrijke Nederlandse merken op Instagram bekend. Het onderzoek is gehouden onder Nederlandse merken of internationale merken met een Nederlands Instagram account. Het focust zich …

Lees meer
The Cookieless Era (6): Server side tagging De redactie

Een sterke langetermijn-oplossing, mits correct geïmplementeerd en onderhouden In deze cookieless era blogreeks praten we je bij over alles omtrent het verdwijnen van cookies zoals we die vandaag de dag kennen. In eerdere blogs hebben we de meest gebruikte begrippen voor je uitgelegd, we hebben verteld waarom dit gebeurt en welke impact het op adverteerders …

Lees meer
Diversiteit maakt reclame effectiever De redactie

Onderzoek: ‘Deze advertenties verenigen ons allemaal. En wat goed is voor de samenleving, is ook goed voor het bedrijfsleven’ Britse onderzoekers hebben in een omvangrijk onderzoek gemeten wat het effect is van inclusiviteit in commercials voor merken op de korte en lange termijn. Daaruit blijkt dat niet alleen representanten van de ondervertegenwoordigde groep positiever reageerden, …

Lees meer