Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
Red Bull Racing en Register Marketeers Alva van Beek

Hoe vaak krijg je de kans om het misschien wel meest enerverende marketingbedrijf ter wereld te bezoeken? Want wat ís Red Bull eigenlijk? Tot een aantal jaar geleden een energy drink met een bijzondere hobby, sinds een aantal jaar vooral een raceteam met een daaraan verbonden… energy drink. Een groep Register Marketeers vertrok afgelopen 4 …

Lees meer
Ethiek in marketing; noodzaak of kans? Alva van Beek

Hoe goed gaan marketing en consumentenwelzijn samen? Marketing creëert een vraag door in te spelen op behoeften en stimuleert zo sterk mogelijk het gewenste gedrag van de klant. Ligt gebruik en misbruik van consumentenwelzijn dan dichtbij elkaar? Of is dat slechts de perceptie van wantrouwende consumenten over de juistheid van commerciële communicatie? Door: Jeanine Dijkhuis …

Lees meer
(blogpost) Marketeer, wat een klotebaan! Alva van Beek

In het Verenigd Koninkrijk gaat een campagne van start om jongeren te interesseren voor een loopbaan in marketing, gedragen door Centaur Media, opleiders Learn Et Al, Pearson College London en een stel prominenten bij marketingbedrijven. Niet de bureaus, maar echte groten als Unilevers CEO Paul Polman en topmarketeers bij organisaties als Direct Line Group, Microsoft, Santander, …

Lees meer
(NIMA B2B inspiratiemiddag) Value chain leadership: een must bij verandering in de waardeketen Alva van Beek

Toen ik studeerde, leerde ik over de waardeketen. In het kort: een producent maakt een grondstof, die verkocht wordt aan de volgende schakel voor het maken van een tussenproduct. Dit product wordt door die volgende schakel in de keten gebruikt voor een eindproduct dat vervolgens via een distributiekanaal aan de consument wordt geleverd. Het onderkennen …

Lees meer
(Blog Jocelyn Rebbens) Meer impact en succes door Framing! Alva van Beek

(Jocelyn Rebbels  verzorgt op 27 september voor NIMA de training Personal Branding. Klik hier voor meer informatie.)  Hoe komt het dat een reclameboodschap van een ongezond product de halve wereld overtuigt en succesvol is en je bij een ander briljant gezond product merkt dat het na een half jaar al uit de schappen wordt gehaald omdat …

Lees meer
Kotler leeft nog: Marketing is meer Alva van Beek

Vorige week zaten we met de nog best verse M!-redactie aan de colaatjes en thee op een Amsterdams terras. Heisessie in de stad. Brainen over ’things to do some day’. En je kent het: van punten die eigenlijk per direct zouden moeten worden aangepast, waaide het gesprek in de richting van weidse vergezichten. Mooi proces. Aan ideeën …

Lees meer
WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis Alva van Beek

Een merk (met zijn merkwaarden) kan ook intern worden gebruikt om een proces van identificatie met het bedrijf tot stand te brengen. Hierdoor wordt er bij de medewerkers een directe link gelegd tussen markt en gedrag. Dit noemen we internal branding. WE Fashion ontving in maart een Dutch Marketing Award in de categorie ‘Internal Branding …

Lees meer
(Verslag NIMA Finance) ‘Betere Financiële Dienstverlening door meer Kennis over Gedrag’ Alva van Beek

Verreweg het grootste deel van al onze beslissingen wordt intuïtief genomen en zo ongeveer de helft van alle Nederlanders kan niet goed rekenen. We laten ons in geldzaken voor nu en later leiden door routine en nemen beslissingen op gevoel. Vreemd genoeg oriënteren financiële dienstverleners zich in hun marktbewerking en productenaanbod steeds nadrukkelijker op digitaal …

Lees meer
De onstuitbare opmars van de traditionele marketeer Alva van Beek

Amerikaans onderzoek, uitgevoerd onder 329 senior marketeers in een heel brede range van B2C en B2B-bedrijven, wijst uit dat de vraag naar nieuw personeel verschuift. Digital marketeers blijven de ranglijst aanvoeren van meest gezochte en gewenste marketeers, maar binnen digital marketing zijn de verschillen groot. En ronduit opvallend is de stijgende vraag naar traditionele marketeers. …

Lees meer