Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
De keten verandert, bundel de krachten en versterk je merk! Alva van Beek

Door: Stefanie Semmekrot* Door de digitale ontwikkelingen ontstaan er grote veranderingen in de traditionele waardeketen. Maar welke invloed heeft dit op de positie van retailers t.o.v. van merkleveranciers? Als merkleverancier zonder eigen (web)shop, heb je geen volledige invloed op de manier waarop je gepresenteerd wordt en krijg je geen volledige inzichten in het koopgedrag. Het …

Lees meer
Keuzegids-crisis? Hbo’s mógen low hanging fruit niet laten hangen Alva van Beek

Door: Jurriaan Gorter* Zouden er hbo-bestuurders zijn die bij het uitkomen van de Keuzegids hbo hun schouders ophalen en overgaan tot de orde van de dag? De Keuzegids hbo is een onafhankelijke gids die wordt uitgegeven door centrum Hoger Onderwijs Informatie. De samenstellers stellen die samen op basis van het ongefilterde oordeel van studenten en …

Lees meer
Stef Beerens, NIMA Food & Agri: ‘Hoe zou een ander bedrijf dit aanpakken?’ Alva van Beek

Global Communications Network (GCN) is een netwerk van 8 Europese en 1 Amerikaans bureau, allemaal voornamelijk actief op het gebied van Agri en Food. Ik ben vanuit Nederland lid van deze club. Ieder jaar komen we bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Dat doen we al 18 jaar en ieder jaar kijk ik er …

Lees meer
Marketing sterft, leve marketing! Alva van Beek

Twee Register Marketeers, Vincent Hooplot en Harry Wientjens, geven hun mening over hoe het is gesteld met het marketingvak. Deze publicatie verscheen in Tijdschrift voor Marketing 09 2017 Is het marketingvak door intreding van algoritmes in de verdrukking gekomen of biedt deze tijd juist een kans om de toegevoegde waarde van marketing te tonen? Vincent …

Lees meer
Google Posts als waardevolle online marketingtool Alva van Beek

Door: Jessica Henneman* Als marketing- en communicatieprofessional wil je natuurlijk alle nieuwe features binnen online marketing eigen maken en direct inzetten voor jouw MKB-klanten. We hoeven je niet te vertellen dat een volledig bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf van belang is. Zo’n pagina is een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, factor voor de lokale vindbaarheid. …

Lees meer
(Blog Marc Nieman) ‘Agile marketeer for the future is flexible, customer obsessed and facilitating’ Alva van Beek

  Agile marketing. The term is everywhere in the marketing world. Self guiding teams, multi disciplinary teams, disappearing management –what is the future role of the Marketing Manager? And what does Agile exactly mean for a marketing department? Marc Nieman, Agile coach van Wemanity, has supported multiple organizations in their agile transition over the past …

Lees meer
Waarmee maakt Financial Services de cirkel weer rond?   Alva van Beek

Door Ronald Pont* Jan Zijderveld (President Europe en lid van het Unilever Executive Team) stuurde vorige week een blog over het einde van industriële marketing naar Tijdschrift voor Marketing. Hij werkt dagelijks met de beste marketeers ter wereld. Zijn boodschap zet je aan het denken… Voor wie de blog niet gelezen heeft: veel merken hebben …

Lees meer
Bereik je met Digitale Transitie je klanten makkelijker of juist niet? Alva van Beek

Door Susan van Gorp SMP* Afgelopen week mocht ik een workshop bij wonen over Digitale Transitie van Marco de Boer van Bohemia Amsterdam. In een tijd van veel en snel op elkaar volgende veranderingen is het belangrijk dat je begrijpt en weet hoe jouw klant en de mens erachter op een andere wijze zoekt, kijkt …

Lees meer
(Blog Bart Brüggenwirth) Hoe geef je invulling aan de maatschappelijke betekenis van je merk? Alva van Beek

Een sterker merk creëren door maatschappelijke relevantie een rol in de positionering te geven. Het is niet meer de vraag óf de maatschappelijke betekenis een rol in de positionering van mainstream merken speelt. De vraag is hoe je daaraan invulling geeft en daarmee een sterker merk creëert. Actueel thema Het bijdragen aan de oplossing van …

Lees meer