Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
De allereerste NIMA Marketing Day werd op dinsdag 20 juni 2017 gehouden. Op de sfeervolle locatie DeFabrique in Maarssen vond een zeer goed gevuld programma en interactie met zo’n 1000 marketeers plaats. Juniors, mediors en seniors; marketeers uit alle carrièrefasen waren aanwezig. De dag begon met een welkomstwoord van NIMA’s Martin Huisman en een vermakelijke …
Door Mijke Post* Op dinsdag 6 juni was NIMA over de vloer bij de opleiding Communicatie aan de Haagse Hogeschool. NIMA Members bezochten een voor de eerstejaars studenten nieuw, uniek netwerkevenement. De opleiding deed dit om studenten al in hun eerste jaar te laten oriënteren op het marketing- en communicatievak en om studenten te …
Met het hele team naar TNW Conference in Amsterdam. Twee dagen inspiratie, twee dagen plezier, voor maanden nieuwe ideeën. En waar beginnen we dan? Met een blog. Even onze eigen gedachten kort op een rijtje zetten. Acht stel hersens hebben uit de ruim 50 interessante sessies een aantal highlights en thema’s ontdekt. Hier onze rode …
Met hoeveel marketeers zijn wij en wie zijn we? Tamelijk existentiële vragen voor een toch zo concrete beroepsgroep, maar we vragen het ons bij NIMA geregeld af. Finse NIMA Begin mei, op Bevrijdingsdag was ik te gast bij het Finse NIMA, dat voor deze keer de halfjaarlijkse bijeenkomst organiseerde van de European Marketing Confederation; zeg …
“Van harte gefeliciteerd! Wij hebben je SMP aanvraag getoetst aan de voorwaarden die de European Marketing Confederation (EMC) stelt aan SMP certificatie. Vanaf vandaag mag je de titel Senior Marketing Professional (SMP) voeren en daarmee jezelf scharen onder de internationaal gekwalificeerde marketeers.” Deze felicitatietekst van NIMA ontving ik in mijn mailbox. Ik moet altijd een beetje …
Door: Ronald Pont* Waarom is het innovatietempo in zich snel ontwikkelende landen – zoals bijvoorbeeld China of India – zoveel hoger dan in Europa of Amerika? Waarom is het Verre Oosten de nieuwe inspiratiebron voor de marketing van Financial Services? Marco Keim, CEO van Aegon ontving op 15 mei j.l. een gevarieerde groep NIMA FS …
Door Tom De Bruijne* Laten we gelijk in het diepe springen. Hieronder volgen enkele suggesties vanuit de gedragspsychologie. Principe 1: Chutes Chutes zijn technieken om de aandacht van je toehoorder te vernauwen en te kanaliseren. Enkele voorbeelden die aan bod kwamen in de presentatie waren hoe sekteleiders volgers rekruteren (door hun aandacht te focussen op …
Elke twee weken wordt door een Senior Marketing Professional een prikkelende column geschreven over wat hem/haar bezig houdt in de dagelijkse marketingpraktijk. De columns zijn hier te downloaden. Ben je zelf SMP en wil je ook schrijven? Stuur dan een mailtje naar members@nima.nl.
Door: Truus Koppelaar* Het is nog steeds B2B-thema nummer 1, zo blijkt uit onderzoek van NIMA: de mate van samenwerking tussen Marketing en Sales. Hoe kan je zo optimaal mogelijk samenwerken en het beste resultaat boeken? De praktische masterclass die NIMA vorige maand organiseerde, gaf inzicht in verschillende oplossingen. In deze blog een aantal inspiratiepunten, …