Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
De marketeer hoort achter de tap, niet ervoor Alva van Beek

Door René van Dijk RM Een ochtendje meedraaien op de werkvloer zou vast onderdeel van elke briefing moeten zijn.   Wellicht heb je het wel eens gezien op tv: Undercover Boss. Wekelijks laat een directielid zijn strakke pak in de kast en mengt hij zich tussen het personeel van zijn eigen bedrijf. Voor de medewerkers …

Lees meer
Wisselcolumn | Topmarketeer Annemarie Kruijer (Abel): Lokaal disruptief zijn Alva van Beek

Tegenwoordig is bijna elke dienst of service binnen handbereik, zolang je maar een smartphone bij de hand hebt. Vanuit Silicon Valley worden ideeën werkelijkheid en nemen startups de wereld over door als ‘disruptive’ organisatie in te spelen op kansen in de markt. Veel van deze ‘disruptive’ bedrijven spelen nu in op de deeleconomie. Wij signaleerden …

Lees meer
Verhoog het rendement van je contentmarketing-inspanningen Alva van Beek

Door Jim van Iperen* Ben je bezig met de uitvoer van een contentmarketingstrategie maar niet tevreden over het rendement? Dan ben je nu in de contentoptimalisatiefase terecht gekomen. De fase waar je het rendement van je geleverde inspanningen kunt gaan maximaliseren. Een fase die niet zo sexy is als het produceren van de content zelf. Het optimaliseren speelt …

Lees meer
Hoe KLM in 24 uur een heel ander merk werd Alva van Beek

Internal Branding om KLM medewerkers te inspireren zich altijd merkwaardig te gedragen, zelfs als ze een bad hair day hebben. Zaterdagmorgen vloog ik met KLM naar Kiev om aldaar samen met een collega een masterclass over OGSM (een Businessplan op 1 A4) te geven. Auteur: Joost van Gelder, bestuurslid NIMA Internal Branding* Omdat Kiev niet de …

Lees meer
Model Abuse in Marketing (Blog Arthur Simonetti – DSM) Alva van Beek

The beauty of questions in developing your marketing plans Door Arthur Simonetti * “One of the great skills of a marketer should be the drawing of a matrix: a 2-axis diagram allowing you to plot every market opportunity, product and competitor, so that ALL dynamics and issues can be explained.” At least, this is the …

Lees meer
Wat marketeers kunnen leren van falende wetenschap(pers) Alva van Beek

Het menselijke brein is een merkwaardig ding. Neem bijvoorbeeld het ‘Florida-effect’. Een beroemd psychologisch experiment laat zien dat als je mensen een puzzeltje laat oplossen waarin woorden voorkwamen die worden geassocieerd met oudere mensen, zoals ‘Florida’, ‘oud’, en ‘grijs’, deze mensen langzamer gingen lopen. Bizar! Maar wie dit experiment, dat in zo’n beetje alle studieboeken sociale psychologie …

Lees meer
Verliefd op een tankstation Alva van Beek

Tis nog niet zo lang geleden dat ik verliefd werd. Op een tankstation aan de A27 richting Breda. De eerste keer dat ik langsreed zag ik haar naam en haar belofte: ‘Scheiwijk voor fijnproevers’ en ik dacht dat zij dertien in een dozijn was. ‘De zoveelste valse belofte van een groot ouderwets merk dat zichzelf …

Lees meer
(Blog) De oplossing ligt in de bureaula Alva van Beek

De zomervakantie is voorbij en de hogescholen en universiteiten openen hun deuren weer. Een horde uitgeruste en enthousiaste docenten staat voor de klas en een lading verse studenten begint aan de lange weg naar een diploma. Een mooi moment om aandacht te schenken aan de groep studenten die vlak voor de vakantie de schoolcarrière heeft …

Lees meer
Leslie Hogeveen (Knab): “Ik heb de personas weggegooid. Door meten, weten we wie de doelgroep is” Alva van Beek

Interview door Margot Schreuder (NIMA Young Professionals) met Leslie Hogeveen, head of marketing, e-commerce en product development bij Knab “De gedachte achter de bank is: je moet schaalbaar zijn vanuit de techniek, niet vanuit de mensen.” Knab is de afgelopen jaren enorm gegroeid en haalde in juni zijn honderdduizendste klant binnen. Het geheim? Structuur en richting, …

Lees meer