Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Er verandert nogal wat bij de gretige aanbodzijde van marketingtalent Door: Martin Huisman* Vorige week verscheen een mooi en lang interview met Bart Kuppens, de hoogste Unilever-marketeer in de Benelux, in MarketingTribune. Eerder al gaf hij ook een interview voor de lezers van Tijdschrift voor Marketing en dat is op zich al een heel goed signaal. …
Drie webinars om terug te kijken. Auteur: Sabine van Roon-Orgelist SMP, bestuurslid NIMA Internal Branding Internal branding zorgt voor uniform handelen bij alle medewerkers, dus het verbetert je organisatie. Eens of oneens? Dit en meer stellingen werden onlangs geponeerd tijdens drie lunchwebinars ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de NIMA Internal Branding Community. Luuk Ros, …
Door: Martin Huisman RM* Met enig gevoel voor ‘overstatement’ zou je Mark Ritson de Youp onder de marketingcolumnisten kunnen noemen. De Australische marketingprofessor bedient zich net als de NRC-columnist graag van fijnzinnige introotjes die je al in de eerste zin doen huiveren van aanstaande leespret: ‘Ik moest deze week zo onbedaarlijk lachen’, wordt door Youp immers …
Zwierig genieten. Zo’n 100 jaar geleden maakte art-nouveaukunstenaar Alphonse Mucha in opdracht van bedrijven prachtige, zwierige affiches van schaars geklede dames, tot in het kleinste detail uitgewerkt, met soms aardig wat tekst erbij, voor aan de muren in de stad. Mensen die er langs liepen of met paard en kar voorbij hobbelden, namen rustig de …
Op 21 juni jongstleden kwamen er ruim 60 Senior Marketing Professionals (SMP’ers) voor het eerst bijeen in een reeks van geplande ontmoetingen op de werkplek van een SMP’er (SMP On Tour). Toen ik als SMP’er de uitnodiging voor dit nieuwe event kreeg met als doel het SMP netwerk een stevige impuls te geven, was ik …
Als toeleverancier aan de fmcg is de uitdaging te begrijpen hoe de consumentenbehoeften zich ontwikkelen en welke uitdagingen dit voor foodmarketeers zijn. In de benadering van klanten betekent dit verdieping in meerdere schakels in de keten; innovaties en kostencompetitiviteit worden aangestuurd vanuit kennis van uiteenlopende stakeholders. Dit aspect kenmerkt de dynamiek en context van een …
Het is weer die tijd van het jaar. Marketing managers beginnen zenuwachtig te worden, want er moeten jaarplannen opgeleverd worden. Ook ik heb mijn team regelmatig om marketing jaarplannen gevraagd. En iedere keer werd mijn weerstand groter. Waarom besteden we weken aan het maken van plannen, die niet werken en niet de impact hebben die …
Een open deur met valluik. Dat is de kortste omschrijving die ik kan bedenken voor de samenwerking tussen marketing en sales. Dat kwam duidelijk naar voren tijdens de masterclass Marketing and Sales Alignment van NIMA. Maar waarom is het zo moeilijk en welke winst is er te behalen? Auteur: Arjen Dijkstra SMP De perfecte mix …
‘Customer Journey’ is een veel gehoorde term. Desondanks zijn veel marketeers nog niet zo bekend met het beschrijven van zo’n klantreis. En dat geldt zeker voor de zorgsector. Hoog tijd dat daar verandering in komt! Auteur: Eileen Platjouw, bestuurslid NIMA Zorg community De marketingtechniek Customer Journey Mapping is populair. Dat is niet vreemd. Het is …