Jaarlijks verschijnen er verschillende marketingboeken. Samen met de NIMA Register Marketeers brengen we je op de hoogte over welke boeken je echt gelezen moet hebben en welke je misschien wel kunt overslaan. De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies om je op de hoogte te brengen over de kwaliteit de laatste marketingboeken.
De term disruption is al snel verbonden met business cases zoals Uber of AirBNB. De auteur Patrick Maes geeft aan dat dit boek een nieuwe kijk geeft op sales, marketing en customer service. Niets over business cases maar de rol van drie aanverwante disciplines.
Agile lijkt een modewoord, het ene boek na het andere verschijnt er over. Naar mijn mening is dat eigenlijk niet vreemd. Het is zelfs raar dat het zo lang heeft moeten duren. Agile staat voor wendbaarheid van de organisatie. Niet nieuw maar het is nu wel benoemd onder een titel.
Alweer een boek over ‘uitzonderlijke klantbelevingen’ die structureel het onderscheidend vermogen van iedere organisatie moeten worden. Zit daar niet minstens een tegenstelling in?
Soms is het een voordeel als je een boek twee jaar na verschijning pas leest. Het geschrevene blijkt namelijk echt te gebeuren allemaal. Auteurs Sander Klous en Nart Wielaard, schetsen de economische kansen en maatschappelijke effecten van big data.
Zonder meer een zeer toegankelijk boekje waar je heel snel door heen leest; aardig voor de beginnende verkoper of degene die geïnteresseerd is in het verkoopvak.
Een aantal bestaande Amerikaanse modellen wordt vereenvoudigd weergegeven. Iets wat de Hoodies vast weten te waarderen; Een heerlijk leesbaar boek voor de generatie jonge ondernemers van nu.
Een klaterende waterval, dit boek! Een bloemlezing over de participatiemaatschappij, megatrends, de deeleconomie, sociaal kapitaal, het verdwijnen van de bureaucratie en de wijzigende rol van de overheid. Over samenwerkende zwermen en collectieve intelligentie.
Een boek over verleiding en misleiding. Uitgaande van de zelfbeschikkingstheorie heeft de mens drie sterke behoeften: autonomie, competentie en verbondenheid.
De nieuwe inzichten uit neurowetenschap zijn momenteel hot binnen marketing. Marketeers kijken er naar als een kind naar de snoeppot. Bestaat die koopknop waarmee we iedere consument kunnen beïnvloeden?