Jaarlijks verschijnen er verschillende marketingboeken. Samen met de NIMA Register Marketeers brengen we je op de hoogte over welke boeken je echt gelezen moet hebben en welke je misschien wel kunt overslaan. De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies om je op de hoogte te brengen over de kwaliteit de laatste marketingboeken.
Alle boekrecenties zijn te lezen op Marketingfacts
…is eindelijk hier: ‘De kunst van gedrag ontwerpen’ door Astrid Groenewegen. Mensen zijn complex en gedragsverandering is dat ook, maar je kunt méér doen dan veel mensen – ook marketingprofessionals – denken. Als je maar begrijpt hóe mensen beslissingen nemen, heb je goud in handen. Al dat goud bij elkaar is voor het eerst eens …
Wat is een merk? Een vraag waar je mogelijk niet meteen een antwoord op hebt. Natuurlijk heb je wel een gedachte, soms ook een mening. En dan te bedenken dat mensen elkaar steeds vaker beïnvloeden als het gaat om merken. Het gaat mij er ook niet om nu een discussie te openen over het merk, …
Je kent het vast. Goeroes die gouden bergen beloven. Vroeger vaak in de vorm van een piramidespel, tegenwoordig promoten ze zichzelf vooral via online media. Dat kan verleidelijk zijn. Maar de essentie is vaak hetzelfde: vooral de zelfbenoemde goeroe verdient aan de adviezen. Want ondernemen is geen one size fits all. Toch is er veel …
Kim Putters was tot medio 2022 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast heeft hij in vele gremia zitting, zoals de SER. In zijn meest recente boek Het einde van de BV Nederland geeft hij zijn ervaring en visie weer, omdat ‘er veel behoefte is aan duiding in een steeds meer verdeelde samenleving, waarin het …
(Boekrecensie) Inclusieve Communicatie van Hanan Challouki Een boek over een actueel onderwerp: Inclusieve communicatie. Met als ondertitel “Alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken”. Altijd fijn als een boek een actueel thema bij de horens vat, dat mij beter laat begrijpen wat het is en hoe er op strategische wijze mee om te …
Content. Het is en blijft een dilemma dat woorden die officieel niet in een woordenboek als Van Dale voorkomen toch een enorme aandacht krijgen. Dat geldt dan voor woorden als contentmarketing en contentstrategie. Want er bestaat geen medium zonder content en content kan niet “leven” zonder medium. Het bestaansrecht van content Natuurlijk weten we allemaal …
Het boek Honshitsu, de essentie van Marketing uit 2013 ligt al een hele tijd veelbelovend bij mij thuis op de plank te wachten tot mijn to do list het toelaat om hem te lezen. Veelbelovend, omdat het werd aangekondigd als een boek dat afrekent met de oude marketingtheorie die begint bij marktonderzoek en analyse om de strategie …
Boekrecensie van ‘Naar een gezond Groei Bedrijf in vijf stappen’ – Justin Jansen & Tom Mom Welke boeken gaan er tegenwoordig niet over groei? Een eerste logische reactie, je ook beseffend dat stilstand achteruitgang is. Als ondernemer moet je dus wel groeien. Is dat een logische verklaring, zou je je afvragen? Wat ís dan eigenlijk groei? …
Je kunt geen nieuwsbrief openen of het gaat over data. Over datagedreven marketing, data science, big data en ‘overstroomde’ data lakes… Data is het nieuwe goud. Dat is het ook. Als ik kijk naar alle mogelijkheden die data bieden, voelt het soms echt als een snoepwinkel waar je niet weet wat je moet kiezen. Je ziet …