Jaarlijks verschijnen er verschillende marketingboeken. Samen met de NIMA Register Marketeers brengen we je op de hoogte over welke boeken je echt gelezen moet hebben en welke je misschien wel kunt overslaan. De NIMA Register Marketeers schrijven regelmatig boekrecensies om je op de hoogte te brengen over de kwaliteit de laatste marketingboeken.
Boekrecensie: Happy Change van Bea Aarnoutse & Marianne Jaarsma ‘Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken’, zo luidt de ondertitel van dit boek. Ik kan me voorstellen dat blije medewerkers uit zichzelf al positief tegenover veranderingen staan, maar zijn ze ook in staat die duurzaam te maken en hoe ‘creëer’ je blije medewerkers die ook …
Boekrecensie M4rk3tingcode van Jerry Helmers De Marketingcode is voor zzp’ers bedoeld als ‘een leidraad voor een goed gesprek met jezelf’ en voor MKB-ers als een ‘prikkelend en constructief onderhoud met je collega’s, medewerkers en sparringpartners’. Download en print een posterversie van De M4rk3tingcode, hang deze op bij jou op kantoor en je hebt de bouwstenen naar …
Boekrecensie van ‘Impact door Innovatie’ van Annelies Huisingh. Er zijn al boeken volgeschreven over innovatie, dus wat heeft dit boek nu extra te brengen? Eigenlijk precies dat, wat de ondertitel aangeeft; een praktisch handboek om te vernieuwen. Voor iedereen die weet dat hij of zij moet gaan innoveren maar nog weinig met dat bijltje gehakt heeft, …
Dezelfde auteur, dezelfde uitgever en hetzelfde thema als het voorgaande boek in 2016: event marketing. En toch is ‘We love events’ een heel ander boek dan ‘Holy trinity events’. Bovendien bevat dit nieuwe boek een extra deel over evenementen tijdens de coronacrisis. In deze tijd dat de hele evenementensector worstelt met het al dan niet …
Heb je ervaring met veranderingsprocessen, of ga je eraan beginnen? Lees dan ‘De strategie van de kreeft’. De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. En dat werkt. ‘De strategie van de kreeft’, klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er …
Het alleszins leesbare boek van Ed Stibbe mist een afslag waar het gaat om het verschil tussen correlatie en causaliteit Sturen op merkvoorkeur is zeker niet onverstandig, maar het is beslist geen zaligmakende marketing-KPI en het is ook niet de enige die relevant kan zijn. Samenhang is te weinig om conclusies te trekken over oorzaak …
Met ‘Why winners give it all’ heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen. ‘Why winners give it all’ bevat de nodige theorie met daaraan gekoppeld inspirerende voorbeelden van uiteenlopende aard. …
Met haar boek ‘Marketing Design’ wist auteur Eveline van Zeeland afgelopen maand verrassend de PIM Literatuurprijs te winnen. Het combineert design thinking met marketing en zet aan tot creatief, oplossingsgericht denken, vooral door marketingvraagstukken te visualiseren in modellen. Het boek staat vol met tools die het aankoopproces van de klant zo helder mogelijk in kaart brengen …
Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie. Heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data …